מדריך קידום אתרים
03 לApril 2023

מדריך קידום אתרים

מדריך קידום אתרים

למי המדריך מתאים?

המדריך מתאים לכל מי שמעוניין ללמוד על קידום אתרים בין אם אתה מנהל שיווק, בעל אתר, מקדם אתרים בתחילת דרכך או מתקדם שרוצה לרפרש את הידע שלך, או אתה מעוניין ליצור לעצמך נכס דיגיטלי, המדריך הזה נועד בשבילך.

מה נלמד?

יסודות הSEO:

  • איך גוגל עובד?

  • למה SEO חשוב, ולמה קידום אתרים זה הערוץ שיווק החזק ביותר ל2023?

  • איך תמדדו את ההצלחה שלכם?

פרקטיקה לקידום אורגני:

  • תוכן וביטויים; מחקר מילות מפתח, ביצוע תוכנית תוכן.

  • SEO טכני; סריקת האתר ותפעול של סטטוס קוד 301,303,404, SSL ואבטחת אתר, וטיפים לשיפור האבטחה בשוטף.

  • עבודת אופטימיזציה באתר; קישורים פנימיים, היררכיית כותרות, תגיות מטא, ונגלה לכם כמה נקודות שגוגל ממש אוהב שאון פייג’ איכותי.

  • עבודת קידום מחוץ לאתר; קישורים חיצוניים, סיגנלים מהרשת, אינדקסים, ועוד.

כל המידע שאשתף איתכם במדריך מדוייק לפי השיטות העבודה המומלצות שלנו והמועדפות עלינו, אז ככה תרגיש בנוח ובטוח כי אם אתה רוצה להעשיר את הידע שלך בקידום, אתה אכן במקום הנכון.

מדריך זה לא יקצר את הדרך שלך להפוך להיות מקדם אתרים מומחה, במידה וזאת המטרה שלך, אך ללא ספק יהיה אחד הצעדים המהותיים בדרך לקרש קפיצה שלך, בשביל להגיע לדרגת מומחה, אך איך אומרים אין חכם כבעל ניסיון.

אם אתה מלא בתשוקה לשיווק דיגיטלי וSEO בפרט, אנחנו מגייסים! אז תגיש מועמדות – דרושים SEO.

טוב, אז אתה מוכן להתחיל? שתיהיה קריאה מהנה! (:

איך גוגל עובד?

גוגל סורק את האתרים ברשת כל הזמן בצורה אינטנסיבית ומעמיקה, ואז שומר אותם במעין אינדקס. ברגע שגולש מחפש ביטוי כלשהו, גוגל מתחיל לחפש בין אינספור תוצאות אפשריות ובודק את התאמת האתרים לביטוי: כמה פעמים מופיע הביטוי בעמוד? בכותרת? כמה קישורים מגיעים אל העמוד מאתרים אחרים? האם העמוד שייך לאתר איכותי? ועוד עשרות בדיקות שאורכות שברירי שנייה.

בסופו של דבר גוגל משקלל את הכל ומציג לגולש רשימה של תוצאות אפשריות לחיפוש שלו. גוגל שואף שזו תהיה רשימת התוצאות הרלוונטית והמעודכנת ביותר, שתעניק למשתמש מענה אמיתי למה שחיפש – עם תוכן בעל ערך ממשי ועם חוויית משתמש חיובית.

על מנת שאתר מסוים ידורג גבוה ככל האפשר, ניתן לבצע פעולות של קידום אתרים בגוגל, כגון אופטימיזציה של אתרים, בניית פרופיל קישורים איכותי, השקעה בתוכן בעל ערך וכן הלאה. זה מה שעושים אנשי המקצוע בתחום קידום האתרים, אולם יש גם לא מעט פעולות פשוטות שכל אחד יכול לבצע גם ללא הבנה מעמיקה. במדריך לקידום אתרים שלנו יפורט כיצד ניתן לשפר את דירוגו של כל אתר בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים בשיטת “עשה זאת בעצמך”.

לסיכום יש מעל 200 פרמטרים שגוגל משקלל על מנת לבחור את התוצאה הנכונה ביותר לגולשים, גוגל הוא כמו קניון, הגולשים הם לקוחות עוברי אורח בקניון הזה, וקידום אורגני, ללא תשלום ישיר לגוגל זה הזמדנות להיות בקניון בחינם, בשביל להישאר בקניון הזה בתוצאות גבוהות תצטרכו להיות רלוונטים ללקוחות הקניון, עם מוצר שמתאים את עצמו כל הזמן להווה עם פתרון לבעיית הגולש.

צעד ראשון: מיקומך בתור הוא…

ראשית צריך לבצע חיפוש פשוט אחר מילות מפתח רלוונטיות, על מנת להגדיר את המצב ההתחלתי של האתר בגוגל. כך ניתן למשל לגלות שהאתר מופיע במקום מסוים, ולאחר ביצוע הפעולות שיתוארו בהמשך – לחזור ולערוך את אותו חיפוש פעם נוספת על מנת להשוות ולבחון את השפעתן.

במקרים מסוימים ניתן גם לגלות שהאתר לא מופיע כלל בין תוצאות החיפוש; זה יכול לקרות למשל כאשר מדובר בדומיין חדש שגוגל עדיין לא הספיק לסרוק, או כאשר האתר לא ניתן לסריקה בשל תגית No Index או דומות לה (ואז יש לפנות אל המתכנת שבנה את האתר ולבקש ממנו להסיר את התגית). סיבה נוספת יכולה להיות “עונש” מצד גוגל, הנוטה לעשות זאת במקרים של קידום אתרים לקוי, כגון שימוש בתוכן מועתק מאתר אחר.

צעד שני: מחקר מילות מפתח

מספר מילות המפתח הרלוונטיות שגולשים יכולים להקליד בגוגל הוא עצום, כך שביצוע של מחקר יסודי של מילות מפתח יכול לסייע הן במציאת הביטויים האטרקטיביים ביותר והן ברעיונות להרחבת הביטויים בהם נעשה שימוש על מנת לקדם את האתר. גוגל מציעה כלי פשוט ונוח המכונה “מתכנן מילות מפתח” (Keyword Planner) שמסייע למחקר איכותי כזה:

מתכנן מילות מפתח

ראשית יש לחשוב על רשימת מילים וביטויים שגולשים עשויים לחפש בגוגל. הרשימה הזו צריכה להיות רלוונטית לתחום בו עוסק האתר. ברגע שיש רשימה ראשונית ואינטואיטיבית, ניתן להיכנס למתכנן מילות המפתח של גוגל ולהקליד בו את המילים והביטויים. מתכנן מילות המפתח יבצע חיפוש אחר המילים והביטויים ויציג רשימה שמורכבת ממספר אלמנטים. בין היתר:

מילות מפתח קשורות: אותן ניתן להוסיף לרשימת המילים והביטויים הקיימת.

כמות חיפושים חודשיים בגוגל: ככל שהמספר גבוה יותר, פירוש הדבר שגולשים רבים יותר מחפשים את הביטוי בגוגל, כלומר מדובר בביטוי אטרקטיבי יותר שכדאי להשקיע מאמץ בקידומו.

מספר התוצאות הקיימות בגוגל: ככל שהמספר גבוה יותר, פירוש הדבר שקיימות תוצאות רבות יותר לביטוי, כלומר התחרות גדולה ויתכנו קשיים או אפקטיביות נמוכה למאמץ הקידום שלו.

המסקנה שכדאי לקחת מן השימוש בכלי הזה היא לבחור את מילות החיפוש הרלוונטיות, תוך היעזרות בהצעות של מילות מפתח קשורות, שמצד אחד מחפשים אותן הרבה בגוגל ומצד שני אין להן אלפי תוצאות, על מנת להתחרות מול פחות אתרים אחרים.

צד שניים וחצי: דע את מתחרייך – מחקר מתחרים

רוב הסיכויים הם שלאתר המקודם כבר קיימת תחרות כלשהי מצד אתרים המציעים דבר מה דומה. עם זאת, באמצעות כלים לקידום אתרים הזמינים לשימוש באינטרנט כמו Ahrefs ,Semrush ועוד, דרכם ניתן לעקוב אחר מתחרים, לבחון את תנועת הגולשים לאתר שלהם, את הקישורים החיצוניים, מילות מפתח וביטויים שהם מקדמים ועוד.

בעזרת מחקר מתחרים יסודי ניתן לשאוב השראה מפעולות המתחרים וליישם אותה על האתר המקודם. או, לחלופין, לחפש נישה חלופית לפנות אליה, כדי לתת מענה טוב יותר לגולשים המחפשים דבר מה ספציפי.

צעד שלישי: פעולות בתוך האתר (On-Site)

על מנת לשפר את דירוגו של אתר בגוגל, לא מספיק לערוך פעולות חיצוניות ולהשאיר את האתר ללא שינוי. חשובה לא פחות היא העבודה על אלמנטים שונים בתוך האתר הקיים על מנת להתאימו לגוגל:

ברגע שקיימת רשימת מילות מפתח מגובשת, יש לוודא כי התכנים באתר קשורים אליהן. לכל ביטוי שמשקיעים בו מאמץ צריכה להיות כתובת עמוד שונה. למשל, “חגורות עור” צריך להוביל לעמוד אחר מ”חגורות עור לנשים”, ושניהם צריכים להיות שונים מהעמוד אליו מוביל “חגורות עור לנשים באילת”.

בעמוד הרלוונטי באתר, אליו תרצו להפנות את הגולשים, צריך להיות תוכן רלוונטי. על מנת לשכנע את גוגל שהתוכן אכן רלוונטי, יש להטמיע את הביטוי האמור בעמוד הזה: ראשית בכותרת העמוד; שנית, מספר פעמים בתוך התוכן הכתוב; ושלישית בתגית המטא (Meta Description) שהיא למעשה תקציר תוכן העמוד, המוצג לגולשים לפני שהם נכנסים לאתר. חשוב לציין שהתוכן צריך להיות נעים ונוח לקריאה קודם כל עבור הגולשים ורק אחר כך עבור גוגל, כלומר כדאי להטמיע את מילות המפתח באופן זורם בטקסט כדי שלא יישמע מלאכותי, ובנוסף לא להגזים עם הכמות. מומלץ לשלב אותן, למשל, בפיסקה הראשונה והאחרונה, ולעשות גם שימוש במילים נרדפות או בביטויים דומים.

יש להשתמש בתכנים מקוריים ככל האפשר. מאחר וגוגל שואף להציג בפני הגולשים תוצאות רלוונטיות ככל האפשר, במקרה שהוא מגלה תוכן מועתק או משוכפל הוא נוטה “להעניש” את האתר ולהוריד את דירוגו, מה שיוריד לטמיון את כל ההשפעה של פעולות הקידום.

טיפים נוספים לתוכן איכותי שישפר את חוויית המשתמש: חלוקה לפסקאות קצרות, הוספת כותרות משנה, הימנעות משגיאות כתיב ודקדוק.

החשיבות של חוויית המשתמש לא מסתיימת בתוכן הכתוב. מומלץ להוסיף גם תמונות וסרטונים, שבאופן עקיף גם עשויים להאריך את משך השהייה של גולש באתר ובכך לאותת לגוגל שמדובר באתר עם חוויית משתמש טובה. כמו כן, לכל תמונה וסרטון ניתן להוסיף תגיות כותרת ו-Alt, וגם שם כדאי לשלב את מילות המפתח.

פעולות On-Site נוספות שכדאי לבצע מעת לעת הן וידוא כי לא קיימים באתר קישורים שבורים או עמודי שגיאה, שכן הם משפיעים לרעה על חוויית המשתמש, מה שמוריד את ערך האתר בעיני גוגל, ולכן אם למשל מתגלה קישור שבור אזי יש לתקנו או להסירו.

עוד על החשיבות שמעניק גוגל לתוכן, ניתן לראות בסרטון הזה:

קישורים פנימיים

במקרה הזה מדובר על קישורים הנמצאים בתוך האתר עצמו, שגם להם יש חשיבות בעיני גוגל. ראשית, תכני האתר צריכים להיות מסודרים באופן שיהיה נוח הן מבחינת חוויית המשתמש – כלומר באופן מסודר וברור, עם חלוקה לנושאים ונושאי משנה וכדומה – והן מבחינת היררכיית האתר מן הצד שמאחורי הקלעים. למשל, עמוד שהוחלט כי יקושר לביטוי מפתח שמושקע בו מאמץ קידום, מומלץ שיהיה קרוב ככל האפשר אל עמוד הבית.

שנית, בנוסף לאלמנטים הקבועים שכבר קיימים באתר, כגון סרגלי כלים עליונים וצדדיים, Footer וכו’, כדאי שתוכן בתוך האתר יקשר לתוכן אחר בתוך האתר. זאת ניתן לעשות בעזרת העלאת עמודים חדשים או פתיחת בלוג באתר. בתוכן שיעלה מעת לעת ניתן לשלב קישורים פנימיים, תוך גיוון מירבי בעמודים שאליהם מובילים הקישורים. כלומר, לא כדאי לקשר שוב ושוב לאותו מספר עמודים מצומצם, אלא לפזר את הקישורים על מנת להקנות להם תחושה טבעית יותר.

הוספת תכנים שכאלה באופן קבוע גם תשמור על רלוונטיות בעיני גוגל (שרואה אתר דינמי ומתעדכן באור חיובי יותר מאשר אתר סטטי) ותחזק את הקשר למילות מפתח קיימות וחדשות.

כמובן שצריך לעקוב אחרי ההנחיות של גוגל למנהלי אתרים כדי להישאר מעודכן בכל הקשור לקישורים ותוכן

צעד רביעי: בניית קישורים

ככל שיש יותר קישורים המפנים מאתרים אחרים אל האתר המקודם, כך הוא נחשב בעיני גוגל לאיכותי יותר ודירוגו ישתפר. על כן חשוב לשים לב לנושא הקישורים, וזאת בשני היבטים:

מה זה קישור חיצוני

קישור חיצוני, פירושו שקיים תוכן כלשהו באתר אחר הכולל מילות מפתח שלחיצה עליהן מובילה את המשתמש אל האתר המקודם. איך עושים את זה?

שיתוף פעולה הדדי בין אתרים מתחרים או משלימים, המכונה “החלפת קישורים”, בסגנון “אתה תשים קישור אלי, אני אשים קישור אליך”.

פרסום מאמרים באתרי מאמרים ייעודיים: ההרשמה אליהם בדרך כלל אינה כרוכה בתשלום והם מהווים פלטפורמה לפרסום תכנים לכל המעוניין בכך. בעל אתר המפרסם מאמר בפלטפורמה כזו יכול לשלב בו קישורים שיובילו אל העמודים הרצויים בתוך האתר שלו.

פעילות קבועה בפורומים באינטרנט, הרלוונטיים לתחום העיסוק של האתר המדובר: בעל אתר להתקנת דלתות, למשל, יכול להשתתף בפורומים הקשורים לשיפוץ בתים ולשלב בתוך תשובותיו גם קישורים לתוך האתר שלו. עם זאת, יש לעשות זאת באופן זהיר ולא להפריז בתוכן שיווקי על פני תוכן מקצועי שגם יתר הגולשים ימצאו יעיל ומעניין.

תפעול שוטף של בלוגים בפלטפורמות שונות: ניתן גם לתחזק בלוג באתר, ומיד ידובר גם על כך, אולם הכוונה היא להקים בלוגים באתרים חיצוניים, לפרסם בהם תכנים (לא מועתקים!) ולהוציא מהם קישורים אל עמודים רלוונטיים בתוך האתר.

תגובות בבלוגים של אחרים: בבלוגים רבים ניתן לשלב קישורים בתוך תגובות לפוסטים, כאשר לפעמים נדרש לשם כך אישור של בעל הבלוג ולפעמים לא. כדאי גם לקחת בחשבון שתגובות כאלה עשויות להיתפס כספאמיות (“זבל”) על ידי בעלי הבלוגים ולכן להימחק – אולם אם הן מאושרות/נשארות אז יש להן ערך בעיני גוגל. – לא מומלץ כל כך.

פרסום ברשתות חברתיות: פייסבוק, טוויטר, פינטרסט, לינקדאין ואחרות – בכל הרשתות הללו ניתן לפרסם תכנים שבחלקם ניתן להטמיע קישורים אל האתר המקודם. אם יש אפשרות לפתוח ערוץ ביוטיוב ולהעלות אליו תכנים רלוונטיים, גם בו אפשר לעשות זאת.

חשוב לעקוב אחר הקישורים החיצוניים שמובילים לאתר המקודם בעזרת כלים שונים שניתן למצוא באינטרנט, חלקם ללא תשלום. זאת על מנת לוודא שהטקסט המהווה את הקישור אל האתר אכן עושה שימוש במילות המפתח הרצויות, שהוא מוביל לעמוד הרצוי ושנימת הדברים היא חיובית או נייטרלית ולא, חלילה, תוכן משמיץ.

אז מה למדנו היום?

להלן תוארו מספר דרכים פשוטות שניתן לבצע כדי לשפר את מיקומו של אתר בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים. בין אם מדובר באתר תדמיתי, בלוג, חנות מקוונת או קטלוג מוצרים, הפעולות הללו אינן דורשות ידע מעמיק בקידום אתרים אורגני או מעקב אחר השינויים התכופים שמתבצעים באלגוריתמים השונים.

מומלץ לערוך מעקב אחר האפקטיביות של הפעולות הללו ברמה שבועית או חודשית כמו שמפורט במאמר שלנו 10 הפרמטרים החשובים ביותר למעקב חודשי, על מנת לבחון את התקדמות האתר בתוצאות החיפוש בגוגל ולהפיק מכך מסקנות לגבי פעולות עתידיות נוספות. כך גם ניתן לזהות אילו מאמצים נשאו פרי ואילו לא, לזהות אפיקי פעולה חדשים ולבצע אופטימיזציה מתמדת הן לאתר והן לפעולות הקידום שלו.

אייל אייל
מנכ"ל החברה אייל רחמים
ניתוח ובדיקת האתר שלכם




    More Articles

    רוצים לקדם את האתר?

    לבדיקת אתר
    זה שדה חובה