כלים לקידום אתרים אורגני מומלצים
"אם אתה לא שם, אתה לא קיים"
הסלוגן הזה, שנולד לפני מספר עשורים כמשפט המחץ בסדרת פרסומות של “דפי זהב” והפך מאז למטבע לשון פופולרי, נכון היום יותר מתמיד ובמיוחד בהקשר לבעלי עסקים: אם בעבר “שם” התייחס לספר הטלפונים, היום “שם” מתייחס לעמוד הראשון בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש המקוונים כמו גוגל וחבריו; כלומר אם בעל עסק, בכל תחום שהוא ומצליח ככל שיהיה, אינו מופיע בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש כאשר לקוחות פוטנציאליים מחפשים אותו, הרי זה כאילו אינו קיים כלל.
מה זה קידום אתרים?
קידום אתרים (SEO) הוא שם כולל לאוסף של פעולות שניתן לבצע על מנת להעלות את הדירוג של אתר כלשהו בעיניהם של מנועי החיפוש. ככל שגוגל, Bing, Yahoo ואחרים יראו באתר הזה תוצאה רלוונטית יותר לחיפוש שביצע המשתמש, כך הוא ידורג גבוה יותר ברשימת התוצאות שיציגו לו. נשמע פשוט? לא כאשר מדובר בצמרת הנחשקת יש בדרך כלל עשרה מקומות בלבד.
אם לא די בכך, מנועי החיפוש משתנים ומתעדכנים באופן תדיר, כלים לקידום אתרים שהיו משמעותיים מאוד בעבר הופכים פחות ופחות אפקטיביים, ובמקביל צצים כל הזמן כלים חדשים שלכל אחד מהם יתרונות וחסרונות.
לפיכך, בעל עסק המעוניין לשמור על רלוונטיות בעידן הנוכחי, מומלץ כי יעשה שימוש במגוון הרחב של כלים לקידום אתרים. קיימים כלים פשוטים בהם אפשר להשתמש על מנת לנתח פרמטרים כגון תנועת גולשים אל האתר, מהיכן הגיעו ואפילו באיזה דפדפן השתמשו. ארגז הכלים של גוגל, לדוגמה, ובו בין היתר Google Analytics, Google Trends, Google Alerts ועוד, מאפשר לקבל מידע יקר ערך גם למי שאינו בקיא בתחום. כמו כן קיימים כלים מורכבים יותר הדורשים ידע וניסיון שניתן למצוא רק אצל אנשי מקצוע מומחים.
כלים לקידום אתרים – אוצר בלום של מידע
כמות המידע העומדת לרשות בעלי עסקים ומומחי קידום אתרים היא עצומה, אולם החוכמה היא להפריד בין העיקר לטפל ולמנף את הנתונים לטובת אופטימיזציה של אתר, על מנת להגדיל את סיכוייו להתברג בפסגת תוצאות החיפוש.
להלן מספר תחומים הקשורים לקידום אתרים ודוגמאות לכלים המספקים את המידע הנדרש:
מחקר מילות מפתח (Keyword Research)
הפעולה הראשונה שיש לבצע כדי לקדם אתר, ואולי החשובה ביותר, היא לחקור אילו מילות מפתח עשויים הגולשים להקליד במנוע החיפוש, על מנת לוודא כי האתר המקודם יהיה רלוונטי אליהן. בשלב הבא רצוי למצוא מילות מפתח נוספות, תוך הפעלת שיקול דעת ויצירתיות, על מנת להתבלט בין המתחרים ולהגיע אל קהל היעד בקלות.
למשל, אם מדובר בחנות פרחים, מילות מפתח רלוונטיות -אך-גנריות-מדי יכולות להיות “פרחים” או “משלוחי פרחים”, אבל מומלץ להיכנס לראש של הלקוחות הפוטנציאליים שעשויים לחפש ביטויים ארוכים יותר (המכונים לונגטייל, “זנב ארוך”), כגון “משלוחי פרחים בטבריה והצפון”. ואם במקרה חנות זו היא בין הבודדות בסביבה שמוכרות פרחים מזן מסוים, לא יזיק לבדוק כמה פעמים בחודש האחרון חיפשו בגוגל ביטויים כגון “ליזיאנטוס ורוד בטבריה והצפון”.
דוגמאות לכלים המאפשרים מחקר מעמיק של מילות מפתח הן UberSuggest, AdWord Keyword Planner, Keywordtool, Soovle ועוד.
מחקר מתחרים (Competitive Analysis)
רוב הסיכויים הם שלאתר המדובר יש אתרים מתחרים, המציעים מוצרים או שירותים דומים ברמה כזו או אחרת. לכן מומלץ לבדוק מה המתחרים עושים, על מנת ללמוד מן הטעויות וההצלחות שלהם, לקבל השראה מאלמנטים שהם עשו היטב ואף לחקות אותם בצורה שתעניק יתרון תחרותי.
כך לדוגמה כלים כמו SimilarWeb, The Search Monitor, או SEMrush מאפשרים ללמוד מן המתחרים על קהלי היעד אליהם הם פונים ולפנות אליהם גם; לעקוב אחר אסטרטגיות החיפוש הממומן והאורגני שלהם על מנת ליצור קמפיין דומה; ליצור תכנים דומים לאלה שמעוררים עניין אצלם, להיעזר במידע אודות מילות המפתח והמקורות שלהם ועוד.
ניתוח קישורים (Link Research)
קיימים כלים המאפשרים לבעל אתר לדעת אילו קישורים מפנים אל האתר שלו או לאתר של מתחרה, לאילו עמודים בדיוק בתוך האתר, מהו הטקסט המדויק שמשמש כקישור ומידע על קישורים אחרים היוצאים מאותו מקור.
כך למשל, בעזרת כלי ניתוח כגון Majestic, Ahrefs, Website SEO Checker – Domain Authority Checker ואחרים, יכול בעל האתר להבחין בדפים הפופולריים באתר שלו, לבנות עמודים דומים, ליצור הצעות שיווקיות ייחודיות על בסיס התוכן המעניין את הגולשים, לפנות באופן פרטני לקהלי יעד חדשים המפולחים על פי שפות או מדינות וכיו”ב.
www.moz.co.il- open site explorer:
יתרונות:
פשטות- המערכת די פשוטה מרגע הכנסת הדומיין היא מציגה בפשטות את כל הקישורים+לינק בלחיצה לקשור עצמו.
התראה על קישור שעשוי להיות קישור לא איכותי וכו. מעין מדד שצובע את איכות הקישור, האתר שממנו יוצא והדרך שהוא יוצא במידה ומדובר באנקור טקסט מדויק וכו.
חסרונות:
כמובן המחיר די גבוהה יחסית, בגרסה החינמית יש כמות די קטנה של קישורים(סה”כ 5).
לא מזהה בצורה רחבה את כל הקישורים.
מעקב אחר דירוג ביטויים וניטור קישורים
לאחר עבודה קשה והשקעה באתרים אותם אנו מנסים לקדם, נרצה גם לראות תוצאות ולהשאר במעקב אחר ההתקדמות שלנו. הכלי SEO SHARK,שמספק לנו ניתוח מדויק של דירוגי ביטויים וקישורים חיצוניים ומאפשר לנו לעקוב בזמן אמת אחרי התקדמות האתר בדירוגים, להבחין בשינויים בכמות החיפושים עבור ביטויי מפתח, ולזהות את מקור הקישורים הנכנסים. כלי זה מספק לנו מידע נוסף על המיקום ההתחלתי של ביטוי מסוים לעומת מיקומו הנוכחי, וכן על כמות הכניסות לאתר. הבנת הקשר בין קישורים חיצוניים לדירוג האתר מאפשרת למקד אסטרטגיות קידום ולשפר את הביצועים באופן מתמשך.
אופטימיזציה (Optimization)
אתר המבקש לטפס מעלה ברשימת תוצאות החיפוש חייב להישאר עם אצבע על הדופק ולהתייעל כל הזמן, במיוחד לאור העדכונים התכופים של מנועי החיפוש. לשם כך קיימים כלים רבים המאפשרים לעקוב, לנתח ולערוך שיפורים במבנה האתר, בתכניו, פרופיל קישורים חיצוני ובמדדים רבים אחרים, הן הגלויים לעין הגולש והן הנסתרים ממנו.
כך למשל Screaming Frog, Similiar Page Checker, ו-DeepCrawl בודקים האם קיים באתר כלשהו תוכן זהה או משוכפל, דבר שעלול לגרום לירידה ברלוונטיות האתר; ניתן גם לנתח קישורים, תוכן ותמונות ולשקול שינוי בסדר האלמנטים בדף; לערוך תגיות מטא, כותרות ותיאורים באופן יעיל יותר וכן הלאה.
שימוש במפת חום- HEAT MAP:
ישנם מספר כלים לקידום אתרים המאפשרים לכם לקבל צילומי מסך המציגות לכם את תנועת הגולשים באתר, באלו אזורים הם מקליקים, באילו אזורים כמעט ואין תנועת גולשים, ועל סמך הנתונים האלו ניתן להבין די הרבה, ישנם שני כלים עיקרים שאני משתמש בהם:
https://www.crazyegg.com- כלי שפותח על ידי ניל פאתל אחד ממקדמי האתרים המוערכים ביותר , למעשה הכלי מציג 2 צילומי מסך עיקריים, בגרסת התשלום ניתן לקבל כמובן הרבה יותר אינפורמציה.
הטמעה– די פשוט מוציאים קוד ומטמיעים בפוטר האתר בצורה רוחבית.
הקלקות על דף הבית:
קצרה היריעה מלפרט תחומים מרתקים נוספים כשיפור יחסי המרה וניהול קמפיינים, או כלים לקידום אתרים כמו Moz, Raven Tools ו-UpCity, אולם לעיל הונח הבסיס של הבסיס.
חשוב לציין כי לצד השימוש המושכל בשפע המידע שניתן להשיג בעזרת כלי קידום האתרים, מומלץ להשקיע גם בתוכן איכותי, עיצוב גרפי טוב וחוויית משתמש אופטימלית ככל האפשר. אלה יוודאו שאתר שנהנה מפעילות קידום אתרים נבונה והגיע אל העמוד הראשון של תוצאות החיפוש – גם יישאר שם ולא ייעלם.
בניגוד, למשל, ל”דפי זהב” בעידן מנועי החיפוש.
Google PageSpeed Insights
חשיבות מהירות הטעינה של אתר אינטרנט נעוצה בחוויית משתמש חיובית. גולשים מצפים שאתר שנכנסו אליו יעלה במהירות, ואם חולף זמן רב מדי הם פשוט יוצאים ממנו ועוברים לאתר הבא. זו הסיבה שגם גוגל מעדיפה אתרים שנטענים מהר, וככל שמהירות הטעינה תעלה, כך יעלה גם דירוג האתר בין תוצאות החיפוש.
הכלי Google PageSpeed Insights tool, חוסך לכם את הצורך בשעון עצר על מנת למדוד את זמן הטעינה של האתר שלכם: הוא פשוט יסייע לכם לוודא שהאתר נטען במהירות הרבה ביותר האפשרית בכל המכשירים האפשריים.
שימו לב לבדוק את מהירות טעינת האתר הן בגרסת הדסקטופ של האתר (כלומר ממחשב נייח) והן בגרסת המובייל (למכשירים ניידים כגון סמארטפונים וטאבלטים). אבחון באמצעות Google PageSpeed Insights tool גם יפיק עבורכם רשימת הצעות לפרמטרים שתוכלו לתקן או לשנות על מנת להאיץ את המהירות עוד יותר.
Google Trends
הכלי Google Trends מאפשר לכם להרחיב את מילות החיפוש הפוטנציאליות שאתם יכולים לשקול לכוון אליהן, באמצעות הצגת חיפושים נפוצים בעולם על פי פילוח של מדינות ותקופות זמן. זהו כלי שימושי במיוחד בתחום של שיווק באמצעות תוכן, משום שכך ניתן לאתר מחרוזות חיפוש שלא חשבתם עליהן בעצמכם, ולהרחיב את התוכן שבאתר על מנת להתאים גם להן.
למשל, אם יש לכם בלוג באתר, Google Trends יסייע לכם ליצור תוכן הנוגע לנושאים מבוקשים. כמובן שעל התוכן הזה להיות איכותי ככל האפשר ולהיות רלוונטי לנושא בו עוסק האתר, ולכן אל תמהרו לכתוב על כל נושא שמצאתם ב-Google Trends. עם זאת, מעקב תדיר אחר רשימת הנושאים המופיעה בו תוכל לסייע לכם למצוא רעיונות לתוכן חדש, שמבחינת קידום אורגני פירושו קליעה מדויקת לצרכיו של קהל יעד גדול.
Google Mobile-Friendly Test
ככל שהסמארטפונים והטאבלטים נעשים חכמים יותר, כך נעשה בהם שימוש רחב יותר על מנת לגלוש ברשת האינטרנט. כתוצאה מכן, כיום יותר ממחצית מהחיפושים בגוגל מתבצעים במכשירים ניידים, והם נמצאים בעליה מתמדת. זו אחת הסיבות שבגוגל כבר הצהירו כי לאתרים ידידותיים למכשירים ניידים תינתן עדיפות בתוצאות החיפוש, ומכאן שעל כל מי שעוסק בקידום אתרים להבין את המשמעויות הנגזרות מתחום המובייל.
בעזרת כלי זה ניתן לבדוק בקלות האם אתר כלשהו הוא ידידותי למכשירים ניידים או לא. כל מה שצריך לעשות הוא להקליד את כתובת האתר וללחוץ על “ANALYZE”, ובתוך מספר שניות תדעו האם התשובה חיובית או שלילית.
אם האתר מותאם למכשירים ניידים – ברכות! אולם אם לא, אל תהססו וגשו מיד למלאכת ההתאמה למובייל. הדבר לא רק יסייע לשיפור הדירוג של האתר בגוגל, אלא גם טומן בחובו את הפוטנציאל לביצוע קידום אורגני יעיל לאתר שלכם.