בעולם המקוון של היום קיימת תחרות רבה ופעולות השיווק והקידום נעשות קשות יותר, אולם ההשקעה בתוכן איכותי ובניית קישורים נבונה הן אבני הבסיס של אסטרטגיה לקידום אתר, ושתיהן נגזרות מאותו מקום: המטרה שלו. הגדרה מדויקת של המטרה תביא לשיפור של התוכן באתר, שיפור של פרופיל הקישורים, ובסופו של דבר לשביעות רצון כולם – הגולשים, מנועי החיפוש ובעלי האתר.
איך לבנות אסטרטגיה לקידום אתר
אסטרטגיה לקידום אתר בגוגל מורכבת מעשרות פעולות שצריך לבצע, תוך מעקב ושיפור מתמידים, בהתייחס לעשרות ומאות פרמטרים שגוגל רואה בהם ערך. בין היתר יש לבנות מערך קישורים מוצלח, לבחון את מילות החיפוש שמהן עשויים להגיע גולשים לאתר, לבצע אופטימיזציה של האתר עצמו מבחינת תוכן ומבנה וכן הלאה.
אלא שלפני שמתחילים לבצע פעולות ממשיות כגון מדידת יחסי המרה וזמני שהיית הגולשים באתר, יש לתכנן ולבנות את האסטרטגיה הכוללת; ולשם כך יש צורך לענות על שאלה פשוטה: מה היא בעצם מטרת האתר?
אסטרטגיה לקידום אתר – מטרת האתר היא הבסיס
לתשובה לשאלה הזו יש השפעה על בניית אסטרטגיה לקידום אתר וכל הפעולות הכלולות בה. זאת, משום שהאסטרטגיות לקידומו של אתר המיועד לשתף מידע, אתר המציע מוצרים למכירה או אתר המהווה פלטפורמה לשאלות ותשובות של גולשים תהיינה שונות זו מזו, ועל אחת כמה וכמה אתרים שיש להם יותר ממטרה אחת.
ברגע שהוגדרה מטרת האתר (או מטרותיו), זה הזמן לבחון מהן הפעולות המעשיות שניתן לעשות במסגרת אסטרטגיה מובנית על מנת לקדם אותו בגוגל. לשם כך ניתן להתמקד בפרמטרים הבאים, להם גוגל מעניקה את המשקל הרב ביותר בעת דירוג האתר:
תוכן ממוקד מטרה
תוכן איכותי הוא הסיבה שגולשים מגיעים לאתר, וככל שהתוכן יהיה מותאם יותר למטרת האתר, כך תושג המטרה ביתר קלות. כלומר מטרת האתר למעשה מגדירה את אופי התוכן הרצוי, ומכאן זו כבר שאלה של איך התוכן הזה עונה לצרכים של המשתמשים.
בעת בניית אסטרטגיה לקידום אתר, יש לחשוב מהן השאלות שהגולשים עשויים לשאול; האם הם יגיעו לאתר בחיפוש מידע, מתוך שעמום או מסיבות אחרות, ובהתאם לכך לאפיין את קהל היעד הרצוי ולבנות תוכן שהגולשים ימצאו בו תשובות ממוקדות, יסודיות ובעלות ערך אמיתי. לשם כך יש לבצע מחקר מעמיק של מילות מפתח פוטנציאליות שעשויות להוביל את הגולשים אל האתר, ובכך למקד את התוכן באנשים שימצאו בו את הערך הרב ביותר.
כיצד מבצעים מחקר מילות מפתח?
הדרך הטובה ביותר להתחיל היא בחיפוש הרלוונטי לענף בו עוסק האתר ויצירת רשימה בסיסית של מילות מפתח רלוונטיות. השלב הבא יהיה להעמיק פנימה, להתבונן בתוכן שכבר קיים באתר ובתכנים של אתרים מתחרים, על מנת לפתח את הרשימה ולהרחיבה בעזרת מילות מפתח רלוונטיות נוספות.
דרכים אחרות להרחיב את רשימת מילות המפתח נעוצות בשימוש בכלים של שיווק באינטרנט, כגון גוגל טרנדס (Google Trends) המציג את מילות החיפוש הפופולריות ביותר על פי חתכי זמן שונים, מדינות שונות וכדומה; סקירת פרופילים אופייניים של אנשים המתאימים לקהל היעד ברשתות החברתיות השונות בחיפוש אחר תחומי העניין שלהם; ביקור באתרי שאלות ותשובות על מנת ללמוד עוד אודות צרכי המשתמשים והתוכן שמעניין אותם וכן הלאה.
לאחר שרשימת מילות המפתח הפוטנציאליות הורחבה, זה הזמן להתחיל לצמצם אותה ולמחוק מילים שאינן מתאימות למטרת האתר כפי שהוגדרה בשלב הקודם. זאת על ידי שימוש בכלים לקידום אתרים המספקים מידע אודות היקף חיפושים, חיפושים קשורים, תנועת גולשים, אופן הפעולה של מתחרים בקטגוריה דומה או משלימה וכדומה.
הרשימה הסופית של מילות המפתח צריכה להיות ממוקדת מטרה, אולם היא אינה המטרה עצמה. על אף שלעתים נדמה כי קידום אתרים אורגני עוסק רק בקידום האתר בתוצאות חיפוש של מילות מפתח שונות בגוגל, יש לזכור כי התוכן הוא זה שקובע, ורשימת מילות המפתח אמורה לשרת אותו.
קישורים ממוקדי מטרה
גוגל, כמו מנועי חיפוש אחרים, נוטה להעריך באופן חיובי אתר שיש אליו קישורים רבים ואיכותיים מאתרים אחרים. ראוי להדגיש: הכוונה היא גם למספר גבוה של קישורים וגם לאיכותם. בעבר ניתן משקל רב יותר לכמות, מה שהוביל לפרסום שלעיתים גבל בספאם, אולם כיום יש משמעות רבה לאיכות הקישורים והאתר ממנו הם יוצאים – ומכאן נובעת החשיבות של אסטרטגיית בניית קישורים איכותית וממוקדת מטרה.
על מנת שקישורים המובילים לאתר יווצרו באופן טבעי באתרים אחרים, חשוב שהתוכן שבאתר יהיה בעל ערך. אתר איכותי אחר, מוביל בתחומו, כזה שכבר מדורג גבוה במנועי החיפוש ויש לו קהל יעד מוגדר וקבוע, לא ירצה לקשר החוצה אל אתר שהתוכן בו דל, משעמם או לא רלוונטי. כלומר, ככל שהתוכן באתר יהיה טוב יותר, ממוקד יותר ובעל ערך גבוה יותר לגולשים, כך יגדל הסיכוי שאתרים אחרים יצרו קישורים איכותיים המובילים אליו.
פירוש הדבר הוא אמנם שיש ליצור תוכן איכותי באתר, אולם אין זה אומר שצריך לחכות עד שאתרים אחרים ישימו לב בעצמם ויתחילו לקשר אליו: ניתן לבצע קידום ברשתות חברתיות, ליזום החלפת קישורים אקטיבית בין אתרים משלימים או דומים באותו ענף, לפרסם מאמרים באתרי מאמרים או בבלוגים וכדומה.