איך ללמוד קידום אתרים ולהישאר בחיים
קידום אתרים (SEO) הוא תחום רחב וסבוך שהכניסה אליו עשויה להיות מרתיעה עבור רבים, ואפילו מומחי קידום אתרים מקצועיים בעלי ניסיון של שנים לא יכולים לומר בוודאות שהם יודעים את ה-כ-ל. עם זאת, מדובר בתחום משגשג שעשוי להיות רווחי עבור מי שמצליח לשלוט ברזי המקצוע, ועל כן בעזרת לא מעט סבלנות והשקעה בהחלט כדאי לצלול פנימה ולהתחיל ללמוד אותו.
להלן נענה על מספר שאלות נפוצות שמתעוררות אצל מתחילים רבים בתחום קידום האתרים ונביא מספר טיפים שיעזרו לכם להתמחות בו.
ללמוד לבד או לקחת קורס קידום
יש מקומות שמציעים קורס קידום אתרים, אולם לא הכרחי להירשם לקורס כזה על מנת להתחיל לעבוד בתחום. רשת האינטרנט מלאה במידע אודות קידום אתרים, בין אם בצורת מאמרים שמתפרסמים על ידי אנשי מקצוע או בזכות תמיכה ושיתוף של קהילה רחבה בכל העולם – כך שבהחלט ניתן ללמוד הרבה על התחום באופן עצמאי.
למעשה, קורסים רבים מתבססים על אותו מידע שאפשר למצוא לבד באינטרנט, בצורה שמרכזת אותו במקום אחד וכך מאפשרת לנרשמים לקורסים הללו לחסוך זמן ומאמץ בלמידתם באופן עצמאי. במילים אחרות, אתם יכולים לבחור איזה משאב ברצונכם להשקיע בלימודים: או לשלם כסף ולקבל מידע רב במרוכז ובזמן קצר, או להשקיע זמן ולאסוף אותו בעצמכם בחינם.
אם ברצונכם ללמוד בקורס קידום אתרים, ודאו שאתם נרשמים לקורס אצל מי שהתנסה בעצמו בקידום אתרים (ולא רק מציע קורסים), וזכרו כי מדובר בתחום דינאמי שמשתנה באופן תדיר: רוב הסיכויים הם שבקורס תקבלו את הכלים הבסיסיים ולאחר מכן תצטרכו להעשיר את הידע שלכם בעצמכם, בעיקר על ידי ניסוי וטעייה.
לצלול למים העמוקים
קידום אתרים הוא לא תחום תאורטי אלא מעשי, וככזה הדרך הטובה ביותר ללמוד אותו היא פשוט להתחיל, לעשות, לנסות, לטעות וללמוד. בין אם למדתם בקורס או באופן עצמאי, ברגע שרכשתם את הכלים הבסיסיים לקידום אתרים, אתם חייבים לקפוץ למים.
דרך אחת לעשות כן היא להתחיל לעבוד כאיש קידום אתרים זוטר, או בחברה שמציעה שירותי קידום אתרים או בחברה שעוסקת בתחום אחר אולם זקוקה לסיוע בתחום קידום האתרים. היתרון בעבודה זוטרה היא שסביר להניח כי יהיה מי שיפקח עליכם, יעזור לכם לאורך הדרך ויזרז את תהליך הלמידה וההתפתחות האישית שלכם בתחום קידום האתרים.
דרך אחרת להתנסות בקידום אתרים היא לעשות זאת עבור עצמכם. אם יש לכם אתר עסקי, התחילו ליישם את שיטות קידום האתרים שלמדתם על האתר שלכם, בחנו את התוצאות, הפיקו תובנות ולימדו מן הטעויות שלכם. אם אין לכם אתר, בנו לעצמכם אחד או פתחו בלוג. העיקר שתתחילו בעשייה.
מה עושים כשיש סתירות במידע?
אין זה נדיר להיתקל במידע סותר בתעשיית קידום האתרים, ובמקרים כאלה קשה לפעמים לדעת מהו המידע הנכון. קיימות לכך שתי סיבות עיקריות: האחת היא שמדובר כאמור בתחום דינאמי מאוד, ומה שהיה נכון רק לפני כמה חודשים עשוי להיות לא רלוונטי כיום; והשניה היא שהואיל והאלגוריתמים המדויקים של מנועי החיפוש אינם ידועים, מדובר לעיתים בתיאוריות שאין מאחוריהן תימוכין של ממש.
אם תיתקלו במידע סותר, האמינו לצד האמין יותר, לזה שמתבסס על נתונים סטטיסטיים מוכחים ולא על אנקדוטות, הצליבו מידע בין מספר גורמים, וחשוב מכל: במקום לסמוך על מילה של מישהו אחר, פשוט נסו בעצמכם.
מה צבע הכובע שתחבשו?
אנשי קידום אתרים משתמשים במונחים “כובע לבן” (White Hat) לתיאור קידום אתרים שנצמד לכללים של גוגל ושל מנועי חיפוש אחרים, “כובע אפור” (Grey Hat) לתיאור קידום אתרים שלא חושש לכופף מעט את הכללים הללו, ו”כובע שחור” (Black Hat) לתיאור מי שמנפץ את הכללים הללו לחלוטין.
אם אתם עושים את הצעדים הראשונים שלכם בתחום קידום האתרים, הכובע הלבן יבטיח שלא תצטרכו לדאוג מכך שגוגל יפעיל עליכם סנקציות כלשהן, שהרי אתם עוקבים בדיוק אחר הכללים. עם זאת, חשוב להכיר את שיטות הכובע האפור והשחור, שכן הן עשויות לעיתים להביא תוצאות מהירות ואפקטיביות, גם אם קצרות טווח.
בנוסף, גם אם בעתיד תמשיכו לחבוש את הכובע הלבן, הרי שהמתחרים שלכם עשויים להשתמש בטקטיקות של אפור ושחור, לכן ככל שתכירו טוב יותר את מכלול האפשרויות כך תוכלו להתמודד איתן ביתר יעילות.
ערכת SEO למתחילים
הסיבה שיש כל כך הרבה מידע אודות קידום אתרים ברחבי האינטרנט היא שקידום אתרים עוסק בין היתר ביצירת תוכן ובקידומו. לכן אך טבעי הוא שמקדמי אתרים יעלו תוכן בנושאי קידום אתרים. על מנת לעשות קצת סדר בדברים הרכבנו עבורכם רשימה של מקורות מידע טובים ואמינים בחלוקה על פי נושאים עיקריים בתחום קידום האתרים (חלק ממקורות המידע הם באנגלית)
הבסיס של הבסיס
את העקרונות הבסיסיים ביותר תוכלו ללמוד בתוך כמה שעות באמצעות הקישורים הבאים, הכוללים היכרות עם המרכיבים השונים של קידום אתרים:
איך עובד החיפוש? – סרטון קצר שמציג את גוגל ומושגים כגון אינדקס וסריקה של הרשת.
מדריך קידום אתרים למתחילים – נקודת התחלה מצוינת למי שעושה צעדים ראשונים בתחום.
מדריך אופטימיזציית מנוע החיפוש של גוגל למתחילים – מדריך שנכתב על ידי גוגל ומכיל שיטות עבודה מגוונות.
מחקר מילות מפתח הוא התהליך שבו מגלים אילו מילים המשתמשים השייכים לקהל היעד שלכם נוהגים להקליד במנוע חיפוש בהינתן נושא מסוים. יש מספר דרכים לעשות זאת, בתלות בענף, בתקציב ובמטרות, ואין שיטה אחת שנכונה יותר מהאחרות.
איך מבצעים מחקר מילות מפתח – מדריך המתאר באופן כללי כיצד לבצע מחקר מילות מפתח ללא קשר לענף, לתקציב או למטרות.
מחקר מילות מפתח: המדריך השלם – מדריך המציג מספר אסטרטגיות למציאת מילות מפתח וקביעת כוונת המשתמש עבור קהל היעד.
מחקר מתחרים
זהו חלק חשוב מאוד בכל קמפיין קידום אתרים, שכן חשוב לדעת מהם המתחרים עושים מבחינת קידום האתרים שלהם. כך ניתן לגלות אילו שיטות עובדות עבורם (וליישם אותן בעצמכם), לאתר נקודות חולשה שהם מזניחים (ולהשתמש בהן לטובתכם) ולקבל רעיונות לדרכים נוספות שלא חשבתם עליהן בעצמכם.
איך לבצע מחקר מתחרים מפורט (באמצעות שני כלים בלבד) – מדריך לביצוע מחקר מתחרים מעמיק באמצעות שני כלים יעילים, Ahrefs ו- SimilarWeb.
ניתוח קידום אתרים של מתחרים – סקירה של גורמים רבים שכדאי לסקור בעת ניתוח של מחקר מתחרים, כולל אסטרטגיות לא-מקוונות.
פעולות קידום אתרים On Page
פעולות On Page מתייחסות לאופטימיזציה של אלמנטים שונים באתר המקודם: במבנה, בקוד ובתוכן, וחשוב להכיר את ההשפעות של האלמנטים הללו על קידום האתר במנועי החיפוש.
- האנטומיה של עמוד אופטימלי מושלם – מדריך המפרט את כל מה שצריך לדעת על קידום אתרים באתר עצמו, שלב אחר שלב.
- עשר דרכים לבצע אופטימיזציה לאתר שלכם – מחקר רחב היקף שנושאו פעולות קידום אתרים On Page, אשר מספק תמונה ברורה של האלמנטים החשובים ביותר באתר בהינתן מצבים שונים.
בהקשר זה ראוי לציין שחשוב לבצע הערכת תוכן על מנת להעריך עד כמה הוא מתאים למנועי החיפוש, כלומר יש להתייחס לגורמים כגון תנועה נכנסת לאתר, קישורים וכדומה. כך ניתן להחליט האם להשאיר תוכן מסוים כמו שהוא, לשפר אותו או להסירו.
איך לבצע הערכת תוכן – מדריך מעודכן ומקיף לביצוע הערכת תוכן.
מדריך שלב-אחר-שלב לביצוע הערכת תוכן – מדריך נוסף עם מגוון קישורים שימושיים.
פעולות Off Page מתייחסות לאסטרטגיות שונות שיש לבצע מחוץ לאתר על מנת לסייע לקידומו, כגון בניית קישורים חיצוניים או פעולות להרחבת החשיפה שלו.
מדריך כיצד לבנות פרופיל קישורים – הצגת הבסיס לבניית קישורים וקישורים לקריאה נוספת.
בניית קישורים ל-SEO: המדריך השלם – מדריך מעמיק שמעניק ידע וכלים חשובים.
אל תיתנו למילה “טכני” להרתיע אתכם. קידום אתרים טכני מתייחס לכלל פעולות ה-On Page הנוגעות למהירות האתר, לאפשרויות האינדוקס שלו על ידי מנועי חיפוש ולאופן התצוגה שלו במכשירים ניידים כגון סמארטפונים וטאבלטים. אין צורך ברקע בתכנות, אלא רק לבצע מספר צעדים פשוטים.
ראשית, תמיד תוכלו לחפש בגוגל ולמצוא דרכים לפתרון מגוון רחב של בעיות, שלב אחר שלב. שנית, תוכלו להתייעץ עם מומחי קידום אתרים מאחת הקבוצות בפייסבוק העוסקות בנושאי SEO. רק אם לא תצליחו להסתדר בעצמכם הזמינו מתכנת שיסייע לכם, אולם סביר להניח שרוב הנושאים יתבררו כפשוטים יותר לפתרון מאשר עשוי להיראות בתחילה.
המדריך האולטימטיבי: איך ליצור אתר בשנת 2017 – מדריך פשוט לבניית אתרים על גבי פלטפורמת וורדפרס, אשר אינה מחייבת שום ידע קודם בתכנות כדי ליצור אתר מרהיב ואופטימלי מבחינת קידום אתרים.
לימוד HTML ו-CSS – קורס בסיסי המלמד את שתי שפות התכנות הבסיסיות בהן נעשה שימוש ברשת. אמנם אין צורך לדעת אותן על בוריין כדי לבנות אתר, אולם ככל שתדעו עליהן יותר כן ייטב.
צ’קליסט לקידום אתרים טכני – רשימה של פעולות קידום אתרים טכני, הגדרתן והנחיות לביצוען באופן אופטימלי.
כלי קידום אתרים
קיימים כלים רבים שיכולים לסייע לכם בפעולות קידום האתרים תוך חיסכון בזמן ומתן תובנות יקרות ערך אודות האתר המקודם עצמו ואודות אתרים מתחרים. קצרה היריעה מלהביא כאן את כולם, ולכן הבאנו מדגם מייצג של כלים לקידום אתרים:
גוגל אנליטיקס – כלי שעוקב ומנתח מידע שנאסף מן האתר שלכם.
Google Search Console, הידוע גם כ-Webmaster Tools – שירות מקון שמאפשר לכם לנטר את מצבו של האתר.
כלי מהירות אתר Pingdom – למהירותו של אתר יש השפעה על קידומו ועל חוויית המשתמש של הגולשים המבקרים בו. הכלי הזה מציג את זמני הטעינה של האתר שלכם ומסייע לשפר אותה.
Screaming Frog – כלי שסורק את האתר ומנתח את האלמנטים השונים בו מבחינת SEO.
Ahrefs Tool Suite – כלי שמסייע בביצוע מחקר מילות מפתח, ניתוח קישורים ותוכן, מחקר מתחרים ועוד.
אופטימיזציה של יחס המרה
מטרתו של קידום אתרים היא להביא תנועה לאתר, אולם אין בכך טעם אם התנועה הזו לא מתורגמת למכירות, הרשמה לרשימת תפוצה, מילוי פרטים אישיים וכיו”ב. במקרה הזה יש ליישם כלים של שיפור יחס ההמרה (CRO). זהו תהליך שלוקח בחשבון את תגובות המשתמשים, מחקר שוק ונתונים נוספים על מנת לגרום ליותר גולשים לבצע את הפעולה הרצויה שהוגדרה מראש. ככל שיותר גולשים יעשו כן מתוך סך הגולשים הנכנסים לאתר, פירוש הדבר שיחס ההמרה גבוה יותר.
קידום אתרים למתקדמים
אם אתם רוצים לשלוט היטב בקידום אתרים, דעו שמדובר בתהליך מתמיד של למידה, בגלל השינויים התכופים באלגוריתמים של מנועי החיפוש. הנה כמה מקורות שיסייעו לכם להמשיך וללמוד:
בלוגים ואתרים
בלוגים ואתרים הם אולי מקור המידע הטוב ביותר לכל מי שמתעניין בקידום אתרים, ללא קשר לרמתו או לכישוריו. להלן מספר בלוגים באנגלית שכדאי לעקוב אחריהם:
ערוצי יוטיוב
אם אתם מעדיפים ללמוד בעזרת סרטונים, להלן מספר ערוצי יוטיוב שכדאי לעקוב אחריהם:
במאמר שלעיל נפרשה בפניכם מפת דרכים ללימוד קידום אתרים באינטרנט. עכשיו תורכם: אלה מכם שמתעניינים באופן שטחי בקידום אתרים בוודאי יקראו מספר מאמרים אך לא יתקדמו מעבר לכך בשל הצורך בהשקעת זמן ללימוד ולניסוי וטעייה, אולם אלה מכם שבאמת רוצים ללמוד את התחום המרתק הזה יצליחו להתקדם בו על אף המכשולים. בהצלחה!