איך לימוד המכונה של גוגל אמור להפוך תוכן איכותי להרבה יותר אפקטיבי לקידום
06 לFebruary 2017

איך לימוד המכונה של גוגל אמור להפוך תוכן איכותי להרבה יותר אפקטיבי לקידום

איך לימוד המכונה של גוגל אמור להפוך תוכן איכותי להרבה יותר אפקטיבי לקידום

ככל שהזמן עובר, כך התוכן האיכותי מקבל יותר משמעות בתחום קידום האתרים. זה קורה בזכות לימוד המכונה של גוגל. למרות שלבינה המלאכותית של מנוע החיפוש יש עוד דרך ארוכה לעשות עד להשגת היעד, כדאי כבר עכשיו להחליף את התוכן הלא איכותי באתר ולדאוג לעדכון קבוע של תוכן ברמה גבוהה.

זקני שבט קידום האתרים זוכרים שפעם היה אפשר לפרסם את אותו המאמר באינספור מקורות על מנת לבנות קישורים. מאז שאלגוריתם פנדה נכנס לתמונה במטרה להילחם בתוכן כפול וספאם, שיטת עבודה זו נכחדה לגמרי. במידה רבה, ניתן להחשיב שינוי זה כמהפכת השימוש בתוכן הראשונה במסגרת קידום אתרים אורגני. אבל, אם כל הכבוד לאלגוריתם, השימוש בתוכן לא איכותי, כלומר בסתם מאמרים שכל מטרתם היא להיות שלד למילות מפתח, עדיין לא פסק.

גוגל אולי לא הכריזו מלחמת חורמה באופן רשמי במה שמכונה תוכן SEO, אבל ללא ספק הם מכוונים להגשים את מטרתם להפוך את התוכן האיכותי להרבה יותר אפקטיבי מבחינת קידום אתרים. סביר להניח שהמטרה שלהם תהיה לא להעניש אתרים שמשתמשים בתוכן דל ופשוט, אלא לצ’פר ולדרג גבוה יותר אתרים שעושים שימוש בתוכן איכותי.

איך הכל התחיל

Hummingbird  – את היוזמה הראשונה לקראת מהפכת התוכן השנייה, גוגל עשו ב 2013 בעזרת עדכון למנוע החיפוש בשם Hummingbird. העדכון נועד לגרום לגוגל לא סתם להתייחס ולהבין מילות מפתח באופן יבש, וכתוצאה מכך להציג תוצאות, אלא להתייחס לכל מילה ומילה במסגרת משפטים שלמים.

Rank Brain – מדובר למעשה במנגנון חשיבה, המצוי בעומק הבינה המלאכותית של גוגל. המנגנון מסייע לגוגל להבין מהי בדיוק הכוונה של המחפש כאשר הוא מקליד מילות מפתח. מדובר באחד הגורמים הכי חשובים לדירוג תוצאות האתר.

חשוב להבין שהאלגוריתם עוד רחוק מלהיות מושלם. למשל אם תקלידו את המילה חבלים, במובן של חומר שאפשר לקשור בעזרתו, גוגל יציג לכם 3 נושאים שונים:

בתוצאה 1-4 אפשר לראות במקום הראשון חברה שמוכרת חבלים, במקום השני חברה בשם “חבלים” המספקת חוויות אתגריות, במקום השלישי עסק המספק חבלים למטרות שונות ובמקום הרביעי את ערך הויקיפדיה של המושג.

דף תוצאות החיפוש

בהמשך הדף ניתן לראות את ערך הויקיפדיה של הספר “חבלים” מאת חיים באר ועוד עסקים שמספקים חוויות אתגר.

דף תוצאות החיפוש

כך שגוגל עוד לא לגמרי מבין למה בדיוק מתכוון המשתמש כשהוא מקליד את המילה חבלים, אחרת הוא לא היה מספק לו 3 נושאים שונים על אותה המילה.

במאמרו How machine learning impacts the need for quality content, אריק אנג’ טען שבעזרת Rank Brain ו Hummingbird , גוגל אמור להבין טוב יותר את כוונת המשתמש כמו גם להבין טוב יותר מהו תוכן איכותי. יחד עם זאת, חשוב להבין שלא רק מדובר בשימוש בתוכן איכותי על חשבון התוכן הלא איכותי, אלא גם בפרסום תוכן איכותי בדפים שיש בהם תוכני מינימלי, יבש ואינפורמטיבי. למשל אנג’ טוען שהוספת סקירות גולשים למוצרים הוא תהליך מאוד אפקטיבי.

אז מהו בדיוק תוכן איכותי?

תוכן שמכוון לאנשים ולא לגוגל –  לשם כן צריך להבין מהו קודם כל תוכן לא איכותי. הכוונה היא לתוכן המכונה תוכן SEO או תוכן קידום אתרים. כאמור, מדובר בתוכן שנועד לגוגל וכל תפקידו הוא להחזיק מילות מפתח. תוכן איכותי הוא תוכן שנכתב לבני אדם ולא לאלגוריתמים של גוגל, במטרה לספק להם תשובות לשאלות שלהם.

חדשות – כשמוצר חדש מושק, כשיש התפתחות כלשהי בתחום, כל מי שעוקב אחרי נושא מסוים באדיקות ישמח לקרוא תוכן כזה. אייטם חדשותי מסוג זה צריך לספק לו את כל המידע הדרש.

ביקורות – גולשים תמיד רוצים לקבל חוות דעת מאנשים שרכשו את המוצר שהם מתלבטים לגביו. ביקורות גולשים, כמו שאנג’ ציין, זאת דרך מצוינת לשילוב תוכן איכותי ואפקטיבי באתר.

מדריכים –  כתבות שהן למעשי מדריכי טיולים מהוות תוכן מאוד איכותי. כמעט ואין אדם שטס לחו”ל מבלי לקרוא מדריכי טיולים באתרים המיועדים לכך. למעשה לכל נושא אפשר לחבר מדריך, בין היתר כיצד לבצע פעולה מסוימת בשיטת עשה זאת בעצמך.

כדאי לשלב: סרטונים, תמונות להמחשה, תצלומי מסך וכל דבר ויזואלי אחר שיכול לשדרג את חווית המשתמש.

נכון לכתיבת שורות אלו, כידוע, הבינה המלאכותית של גוגל עוד רחוקה מאוד מלהיות מושלמת. יש לה עוד דרך ארוכה לעשות עד שהיא תוכל להבדיל בקלות בין מאמר SEO למאמר איכותי. יחד עם זאת, על פי טענות של מקדמי אתרים בקבוצות שונות בפייסבוק, כמו גם כותבי תוכן, עושה רושם שהתוכן הקידומי בארה”ב הופך ונעלם משימוש מכיוון שהבינה המלאכותית משתפרת שם. לעומת זאת, כמו תמיד, בישראל השינויים והשיפורים מגיעים זמן רב לאחר שהם מתרחשים בארה”ב, כך שכרגע, תוכן ה SEO  עוד חי ובועט.

ובכל זאת, איך עוד גוגל יכול להבין מהו תוכן טוב ומהו לא?

CTR –  לפי אחוז ההקלקה, אפשר לדעת אם הגולשים אוהבים את האתר שלכם או לא. התוכן מתחיל כבר בטייטל והדסקריפשן. אתם בוודאי אומרים לעצמכם; הטייטל והדסקריפשן יכול להיות מעולה אבל התוכן בתור האתר יכול להיות עדיין קידומי, אז איך גוגל בכל זאת מבדיל? התשובה לכך פשוטה –  סביר להניח שישנה הסתכלות על גולשים חוזרים. מי שלא אהב את התוכן באתר, ולא מצא בו שימוש, סביר להניח שלא יחזור.

אחוז נטישה – אתרים עם אחוזי נטישה גבוהים, הם סימן די וודאי לכן שמדובר באתר עם תוכן לא איכותי. הגולש נכנס, לא מצא שום דבר מועיל בתוכן, יצא ופנה לאתר אחר. כמו כן, יש לקחת בחשבון שלא רק רמת התוכן משפיעה על אחוז הנטישה, אלא גם עיצוב האתר עצמו וחווית המשתמש.

איך משפרים את התוכן באתר?

  • תבדקו בגוגל אנליטיקס מהם הדפים עם אחוזי הנטישה הגבוהים ביותר – שפרו את התוכן בדפים שהגולשים לא מצאו בהם את מבוקשם. אבל אל תסתפקו אך ורק בדפים שהגולשים מגיעים אליהם ישירות מתוצאות החיפוש, אלא גם דפים פנימיים. לשם כך יש לבדוק באנליטיקס את המסלול שעושה המבקרים באתר. רבים מהם נכנסו לאתר, עברו לקטגוריה פנימית וברחו משם מבלי לעשות שום דבר? סימן שקיימת בעיה. הם עשו מסלול שכלל כניסה לקטגוריה ולאחר מכן כניסה לאחד המוצרים ומשם הם נמלטו? טפלו במוצר עצמו.

  • החלפה תוך כדי שמירה על הקידום – בשום פנים ואופן אל תתחילו להוריד תוכן קידומי ולהחליפו בתוכן איכותי ללא שמירה על צפיפות מילות מפתח. למשל יש לכם באתר מאמר SEO של 500 מילים על איך לתקן נזילה והביטוי תיקון נזילות חוזר על עצמו 5 פעמים לאורך המאמר אחת ל 100 מילים? חשוב לעשות זאת באותו האופן במאמר האיכותי החדש שאתם מעלים. אחרת המיקומים עלולים להיפגע.

  • הוסיפו תוכן איכותי באופן קבוע לאתר – בהרבה מאוד מקרים, בעלי אתרים או מקדמי אתרים, בקושי מוסיפים תוכן חדש לאתר. חשוב מאוד לא רק לשפר את התוכן באתר, אלא לעלות תוכן איכותי בקביעות לאתר.

כך אפשר לסייע לגוגל להבין שהתוכן שלכם איכותי

מלבד הנתונים שגוגל אוסף מהאתר דרך אנליטיקס, קישורים ממקורות סמכותיים ואיכותיים יכולים גם הם לסייע לבינה המלאכותית של גוגל להבין שמדובר בתוכן איכותי. לא אחת הוכרז בגוגל שתוכן איכותי אמור ליצור קישורים באופן טבעי. אבל מה לעשות, לא כל אתר של בעל עסק, גם אם יש בו תוכן מאוד איכותי, יכול להיות גורם לקישורים טבעיים. מתי בפעם האחרונה ראיתם קישור טבעי לאתר של מנעולן או טכנאי מזגנים? לכן חשוב לבנות קישורים מאתרים כמה שיותר איכותיים. כלומר, אם הקישור מגיע מאתר שהוא בעצמו מכיל תוכן איכותי, ולא מעוד אתר שיש בו תוכן SEO, גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך מדובר בקישור שיש בו ערך רב יותר.

קחו בחשבון: העובדה שכרגע הבינה המלאכותית  ב Google.co.il בפרט ובשאר המדינות בכלל, עוד רחוקה מלהבדיל בין אתרים עם תוכן איכותי ותוכן לא איכותי בצורה מובהקת וחד משמעית, עובדה זו אינה בהכרח מעידה על כך שזה יקרה בעוד זמן רב. כדאי לכם להיערך ליום הדין כבר מעכשיו ולעבור לשימוש בתוכן איכותי כמו גם להחליף את התוכן הלא איכותי. אם לא תעשו זאת, אין זה אומר שתענשו אלגוריתמית ע”י גוגל. סביר להניח, שמה שיקרה הוא שהמתחרים שלהם ידורגו פשוט גבוה יותר בזכות השימוש בתוכן איכותי.

פליקס מילשטיין פליקס מילשטיין
מוסמך גוגל אדוורדס, בעל ידע וניסיון בטכניקות ואסטרטגיות קידום שונות. נשוי ואב ל2 בנים מדהימים.
ניתוח ובדיקת האתר שלכם




    More Articles

    רוצים לקדם את האתר?

    לבדיקת אתר
    זה שדה חובה