מה זה SEO? ומה חשוב לדעת על קידום ב2023
אם יש לכם אתר ואתם לא יודעים מה זה SEO כדאי שתנחתו לקרקע ותתעוררו, כי מי שלא משתמש ב-SEO ולא מכיר את המונח קידום אורגני, כנראה לא מנצל את כל הפוטנציאל הגלום באתר שלו. קידום אורגני זה אמצעי השיווק היעיל ביותר של קידום אתרים שיש היום ברוב הענפים והתחומים.
תחשבו על זה ככה, כמעט כל חיפוש של שירות, מוצרים או מידע מתחיל בגוגל. קידום אורגני משפיע על המיקום בו האתר שלכם נמצא לפי מילות מפתח רלוונטיות שבחרתם. התוצאות האורגניות נחשבות לתוצאות האמינות ביותר, על אף שהתוצאות ממומנות מופיעות ראשונות.
המאמר הבא יעסוק במה זה SEO – קידום אורגני, מה החשיבות שיש לו במסגרת השיווק של האתר שלכם וכמו כן מתייחס לאופן ו האלגוריתם של גוגל עובד. יאללה שטפו פנים, תעשו קפה כי אנחנו מתחילים ויש הרבה מידע לפניכם ראו הוזהרתם 🙂
מה זה SEO?
אז אחרי שעשיתי ל-SEO כזאת הרמה, בואו ננסה להבין רגע מה זה בכלל SEO, מה הקשר שלו לקידום אורגני ומאיפה הם נולדו.
SEO זה בעצם ראשי תיבות של Search Engine Optimization, מה שבעברית אנחנו מגדירים כ-“קידום אורגני”, כלומר שניהם אותו הדבר. אם ננסה לפשט את זה, המטרה או המהות של SEO זה בעצם לשפר את המיקום בגוגל כאשר מופיעות תוצאות חיפוש לפי חיפושים המבוססים על מילות חיפוש שהגדרת מראש.
המטרה הסופית היא, שתהיה לכם יותר נוכחות בגוגל בחיפושים הקשורים לתחום שלכם במטרה להשיג יותר מודעות, יותר גולשים ובסופו של דבר יותר לקוחות, זה יכול להיות: מוצרים שאתם מוכרים, מידע על נושאים בהם יש לכם מומחיות או שירות רלוונטי. גוגל יודע לבצע את ההתאמה בין החיפוש של המשתמש לתוצאות החיפוש, לפי מילות מפתח שזוהו ואונדקסו לאלגוריתם וכמו כן, לפי דירוג האתר וכוונת המשתמש.
למה SEO חשוב?
יהיה יותר קל לשאול למה הוא לא חשוב 🙂 תחשבו רגע על מסע צרכני קלאסי. לצורך העניין, אתם מעוניינים ביישור שיניים. סביר להניח שאחרי שתקבלו החלטה שאתם רוצים בכך, תחילה תעשו כמה חיפושים בגוגל כדי להבין מה התהליך הרלוונטי עבורכם. במהלך החיפוש תגלו מה המחירים, כמה זמן לוקח יישור שיניים, פלטות שקופות לעומת “גשר” וכד’.
בסופו של דבר, כמעט כל מסע צרכני מתחיל בחיפוש בגוגל. אנשים מאוד אוהבים להבין תחילה למה הם נכנסים והיום איסוף מידע קל מתמיד, אז למה לא? רק כדי לסבר את האוזן, חיפוש אורגני מספק (בממוצע) כ-53% מהתנועה לאתר. בדיוק בגלל הסיבה הזאת, תעשיית ה-SEO העולמים שווה כמה מיליארדים (!)
אז עכשיו תגידו לי בטח, אייל יש הרבה מאוד חיפושים שמתחילים גם בפייסבוק, באינסטגרם בטיקטוק וכד’ ואני אומר – נכון! היתרון הגדול של תחום ה-SEO הוא לא רק שהוא משמעותי לשיווק הכללי (בכל זאת 53% מהכניסות לאתר) הוא גם קוצר ביקושים שאתם מייצרים בפלטפורמות אחרות.
מה הכוונה? נגיד עליתם עם פרסומת בטלוויזיה ובסוף הפרסומת ציינתם – “חפשו אותנו בגוגל”. כאן הקידום האורגני בעצם מאפשר לכם לקצור את הביקושים שייצרתם, תארו לעצמכם יהיה אתר אחד שיהיה ראשון למונח שביקשתם שיחשפו.
במילים אחרות קידום אורגני מסייע לנו:
- להגדיל את המודעות למותג שלכם ולאתר שלכם
- להגדיל את כמות הכניסות לאתר
- להגדיל את כמות הלקוחות
- לתת מענה ללקוחות המעוניינים בשירות או במוצר שלכם
- להיות צעד אחד מעל המתחרים שלנו
איך גוגל כמנוע החיפוש עובד?
מנועי חיפוש פועלים על ידי סריקה של מיליארדי דפים באמצעות זחלנים. ידועים גם בתור עכבישים או בוטים, סורקים מנווטים באינטרנט ועוקבים אחר קישורים כדי למצוא דפים חדשים. דפים אלו מתווספים לאחר מכן לאינדקס שממנועי החיפוש מושכים ממנו תוצאות.
ההבנה כיצד פועלים מנועי החיפוש היא קריטית אם אתה עוסק בקידום אתרים. אחרי הכל, קשה לבצע אופטימיזציה באתר להתאמה למנוע חיפוש אלא אם כן אתה יודע איך זה עובד.
פעולות הקידום עצמו מאוד מורכבות והייתי ממליץ להתחיל בקריאת המדריך לקידום אתרים במידה ואתם רוצים להעשיר את הידע בעוד פרקטיקה.
מנועי חיפוש הם מסדי נתונים הניתנים לחיפוש של תוכן אינטרנט. הם מורכבים משני חלקים עיקריים:
- אינדקס – ספרייה דיגיטלית של מידע על דפי אינטרנט.
- האלגוריתם – הינו תוכנת מחשב המבצעת חישובים רבים על מנת להבין איזה מהאתרים באינדקס מתאימים ביותר עבור החיפוש שלכם בגוגל. למעשה השלב בו האתר שלכם פוגש את האלגוריתם הינו השלב הדרמטי ביותר, לפחות עבורכם, זה שלב הדירוג. אחרי כל השכלולים גוגל מחליט איפה תופיעו בהתאם לדירוג שקיבלתם.
איך אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) עובדת?
תחשבו על זה ככה, כל אתר שעולה לכם בדף התוצאות לשאילתת חיפוש, בעצם עבד על SEO כדי להגיע למקום הזה בחיפושים, אבל לא רק, הוא כנראה נותן את המענה הכי טוב לחיפוש שלכם, אך ממה מורכבת הפרקטיקה של קידום האתר בגוגל? בגדול 3 זרועות עיקריות:
-
SEO טכני
מה זה SEO טכני באתר? זה בעצם כל האלמנטים הטכניים שנדרש לעשות על מנת לשפר את התקשורת עם גוגל, לכוון אותו איך לסרוק את האתר ולהנחות אותו: מסמך robots.txt, מפות אתר, מטא תגיות, הפניות 301,404 ובעצם כל דרך תקשורת HTML שיש לנו עם גוגל.
-
-
אופטימיזציה באתר (Onpage SEO)
אופטימיזציה באתר מורכבת מהתאמות ברמת קוד האתר HTML ותוכן האתר לטובת סריקת הביטויים אותם אנו רוצים לקדם, ושיפור נראות העמוד על ידי גוגל, והכי חשוב שיפור חווית המשתמש של הגולש, כמו לדוגמא: קישורים פנימיים, מטא תיאור, מטא כותרות והיררכיית טקסט.
-
-
SEO מחוץ לאתר (Offpage SEO)
SEO מחוץ לאתר זה בעצם כל מה שקשור לנוכחות שלנו ברשת ומה בעצם קורה כאשר גוגל מנסה למצוא אזכור למותג שלנו או לאתר שלנו: בניית קישורים חיצוניים, פרסום ברשתות חברתיות, google my business כתבת אורח או כל אזכור אחר.
-
חשוב מאוד לזכור שתחום ה-SEO הוא תחום הדורש התמחות וידע, לכן, כדאי לברר לעומק מי החברה \ המומחה בו תעזרו לפני שתתחילו בעבודה המשותפת וכמו כן, תמיד תבקשו לראות תוצאות בשטח. מאוד קל לראות אם בשורה התחתונה הקידום האורגני עובד או לא, לא היינו ממליצים לעשות קידום בעצמכם, במיוחד בתחומים תחרותיים ובאתרים שיש כבר מה להפסיד, כאשר לא עושים קידום בצורה מקצועית ניתן לבצע נזק כמעט בלתי הפיך באתר.
במה שונה SEO מ-SEM ו-PPC?
SEO vs. SEM
בגדול, SEM זה ראשי תיבות של Search Engine Marketing, כלומר שיווק במנועי חיפוש.
שיווק בחיפוש מתכלל בתוכו גם את ה-SEO וגם את ה-PPC שנדבר עליו ממש עוד מעט.
כלומר, SEM זה כל הפעולות שאנחנו עושים כדי להגדיל את התנועה לאתר או את קהל הלקוחות שלנו דרך מנועי חיפוש. SEO הוא בעצם חלק מ-SEM.
SEO vs PPC
אז כמו שהתחלתי לכתוב קודם SEM כולל בתוכו את SEO עליו דיברתי כל המאמר ואת PPC.
ההגדרה של PPC היא Price Pair Click ומדובר בעצם על פרסום בגוגל בתשלום ישיר לגוגל. מכירים את תוצאות החיפוש בחלק העליון של עמוד התוצאות שלידן כתוב ממומן או AD? אז זה בדיוק אלו.
השם בעצם מתייחס לשיטת התשלום של המודעות האלו, כלומר, משלמים רק עבור הקלקה על המודעה ומשם הוטבע המונח ובהמשך הפך למושג עבור כלל שיטות השיווק הדיגיטלי ולא רק במנועי חיפוש.
ההבדל בין SEO ל-PPC הוא בעצם שאחד (SEO) הוא אורגני והעבודה היא עבודת תוכן ואופטימיזציה של התוכן הזה, לעומת קמפיין ממומן הכולל ניתוח אנליטי של התוצאות, חלוקת תקציב וכד’.
כמה עולים שירותי SEO
אז כמה עולה קידום אתרים? טוב, זה קצת קשה לתת תשובה שלופה מהמותן, בעיקר כי זה משתנה בהתאם לשוק בו אתם פועלים, בהתאם לתחרות שיש בענף, בהתאם לאתר שיש לכם ונפח התכנים שיש בו וכמו כן, לצרכים הייחודיים שלכם. אם אתם רוצים להגיע לתוצאות מהירות זה ידרוש יותר מאשר לשמר את הקיים.
לרוב עלויות קידום אתרים ינועו בין 2,500 ש”ח ל-7,500 ש”ח אבל יכולות להגיע גם עד 15,000 ש”ח שוב זה מאוד תלוי.