דף הבית בלוג המדריך האולטימטיבי לשיווק דיגיטלי
שיווק דיגיטלי באינטרנט

אייל רחמים

המדריך האולטימטיבי לשיווק דיגיטלי

בעולם העסקים של היום, אין דרך טובה יותר לשיווק מאשר השיווק באינטרנט. עסק לא יכול להתקיים ללא אתר אינטרנט המשמש כגשר בינו לבין מספר עצום של לקוחות פוטנציאלים.

יחד עם זאת, השיווק הדיגיטלי הופך מורכב משנה לשנה וצריך להיערך נכון לקראת התהליך. כמו שלא תצאו לנסיעה מבלי לדעת מראש את יעדכם, כך גם לא תצאו לדרך השיווקית של העסק שלכם ללא יעד מוגדר ותכנית מסודרת.

הכנתי עבורכם מדריך מלא לשיווק דיגיטלי בו אפרט את כל הערוצים הקיימים. על פי המדריך תוכלו להכין לכם את האסטרטגיה הנכונה ביותר לעסק שלכם ולכוון ליעד אחד – הצלחה.

המרכיבים של תכנית שיווק דיגיטלי מוצלחת

בכדי לבנות את התכנית האידאלית לעסק שלכם עליכם להכיר את המרכיבים העיקריים של התכנית שלכם. התכנית מכילה 6 מרכיבים עיקריים:

1. יצירת נוכחות

בכדי ליצור נוכחות ברשת האינטרנט עליכם להחזיק בנכס החשוב ביותר המשמש לכך – אתר האינטרנט של העסק שלכם. האתר מהווה את הבסיס לכל התכנית השיווקית.

תדמיינו לעצמכם את האתר שלכם בתור דלת הכניסה לעסק שלכם, חלון הראווה, המקום הראשון בו הלקוחות הפוטנציאלים שלכם יוצרים אינטראקציה עם העסק שלכם. האתר כולל מידע על העסק, פרטי התקשרות, תוכן רלוונטי מהנישה שלכם ועוד.

בעידן הנוכחי, בו המובייל שולט ללא עוררין, האתר חייב להיות מותאם לנייד ורספונסיבי לכל סוגי המסכים הקיימים, בכדי לייצר חווית גלישה חיובית ונוחה לכל מי שמבקר בו.

2. תוכן

כדי שגולשים יתעניינו באתר העסק, הוא חייב להכיל תוכן מעניין, מועיל ומעשיר. תוכן יכול להיות – בלוג, eBooks, אינפוגרפיקה, וידאו, תמונות וכיוצא בזה.

תוכן איכותי מעורר אצל הגולשים עניין וגורם להם לרצות להמשיך לגלוש ולהתעמק באתר.

על התוכן להיות מוכוון לגולשים שלכם, מותאם למנועי החיפוש ובסופו של דבר תוכן שמושך תנועה לאתר ומבוסס ומגובה על מחקר מילות מפתח מסודר.

3. אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) ורשת הפרסום (SEM)

אופטימיזציה למנועי חיפוש (המוכרת יותר בשוק המקומי כ"קידום אתרים אורגני") נדרשת בכדי להבליט את האתר שלכם בתוצאות החיפוש האורגניות (בעיקר בגוגל). זו הדרך האידאלית ביותר להשיג תנועה איכותית לאתר לאורך זמן.

הטכניקות הקיימות לקידום האתר שונות ומרובות – החל מאופטימזציה לאתר עצמו ושיפור עניינים טכניים בקוד, דרך כתיבת מאמרים ודפי תוכן איכותיים, וכלה בבניית קישורים נכנסים מאתרים בעלי סמכות. על כל אלו אדבר בהרחבה בהמשך.

רשת הפרסום של גוגל מוכר יותר בתור "Google Ad" (עד לא מזמן "Google Adwords"). דרך פלטפורמה זו ניתן להפיץ ולפרסם את האתר בשיטת תשלום על כל קליק (Pay Per Click).

השיטה מתבססת על תקציב פרסום המשולם לגוגל,. מחיר לקליק נקבע בגדול על בסיס מחירים שנקבעים על מילות מפתח מסוימות. המחיר נובע בעיקר מהתחרות הקיימת על כל ביטוי.

בעזרת רשת הפרסום (כמו זו של גוגל) ניתן לקבל חשיפה מיידית לאתר בדפים הראשונים, אך אין זה תחליף לקידום האתר באופן אורגני.

4. דיוור אלקטרוני

אסטרטגיית שיווק דיגיטלי נכונה חייבת להכיל בתוכה גם שיווק דרך מיילים. שיווק דרך רשימת דיוור אלקטרוני נחשב היום כשיווק איכותי ויעיל ביותר ביחס להשקעה.

זו הדרך הישירה ביותר לעדכן את הלקוחות והגולשים שלכם על מוצרים חדשים בחנות, תוכן מעניין שפרסמתם או מבצע כזה או אחר שאתם מתכננים לעשות בתקופה הקרובה.

דרך שיווק במייל אתם עתידים ליצור מערכת יחסית אישית יותר עם הלקוחות שלכם, להשיג יותר לידים ולהפוך יותר גולשים ללקוחות בטווח הארוך.

5. רשתות חברתיות

הרשתות החברתיות נחשבות לכלי עוצמתי ביותר בכל הקשור לתקשורת ישירה עם גולשים ולקוחות פוטנציאליים.

חשיפת העסק ברשת החברתית על בסיס דף עסקי יוצרת אצל הגולשים תחושת אמון, בטחון וסמכות לעסק.

חוץ מהתועלת הזו, ניתן לקבל חשיפה יחסית נרחבת דרך פרסום בפייסבוק וברשתות החברתיות האחרות. דף עסקי שפועל נכון בפייסבוק לדוגמא, יכול לקבל חשיפה עצומה וממוקדת לקהל יעד מוגדר בתקציב חודשי סביר.

תוכלו להשתמש ברשת החברתית ככלי הפצה מצוין לכל תוכן שתעלו לאתר, על ידי שיתוף פשוט, ולאפשר לקבוצת העוקבים שלכם להפיץ אותכם ולשתף את התוכן שלכם בחופשיות.

6. מדידות והמרות

הצלחת תכנית שיווק נמדדת על ידי תוצאות. לא יספיק להשקיע משאבים בכל הכלים שהצגתי מבלי למדוד את התוצאות המתקבלות בכל ערוץ.

בסופו של דבר, איכות התוכנית ובחינת השיטות השונות נקבעים על ידי מדידת כמות ההמרות שמתקבלות.

יש לבחון ולמדוד לאורך התהליך את התוצאות המתקבלות, לשפר ולשמר אותן ולוודא שההשקעה שלכם בשיווק מכוונת נכון לקראת הגדלת כמות ההמרות שלכם וצמיחת העסק.

5 תחומים עיקריים עליהם נדרש לעקוב במהלך התכנית

כאמור, תכנית מוצלחת היא תוכנית שעוברת שיפורים ומדידות לאורך הדרך. בכדי להבין מה נכון וחשוב למדוד, ריכזתי עבורכם את חמשת התחומים העיקריים והבולטים אחריהם עליכם לעקוב ולשפר כל הזמן.

#1 כמות המבקרים

האתר שלכם אמור להיות הכתובת הראשית ללקוחות חדשים או קיימים. ניתן לבדוק בעזרת כלים שונים (כמו לדוגמא Google Analytics) כמה גולשים מבקרים באתר שלכם מדי יום, כמה מהגולשים הם לקוחות חוזרים ועוד.

תוכלו לראות את מסלול הגלישה באתר שלכם, מרגע הנחיתה בדף אליו כיוונתם את הלקוחות שלכם (דף הנחיתה) ועד לשלב ההמרה.

מדידת התנועה באתר שלכם תיתן לכם מבט על התמונה המלאה לאיכותו של הקמפיין שלכם.

#2 מדידת יחסי ההמרה

המרה באתר שלכם יכולה להיות הרשמה לניוזלטר, הורדת מסמך כלשהו, רכישת מוצר, יצירת קשר או כל פעולה בעלת ערך כלשהו עבורכם.

בכדי לדעת אם שיטת השיווק שלכם מצליחה עליכם למדוד באופן קבוע את היחס בין כמות ההמרות לבין כמות הגולשים שמגיעים לאתר מהערוצים השונים.

יחס ההמרה ניתן למדידה מהרגע הראשון, אך בכדי לקבל תוצאות אמינות יותר רצוי לצבור תנועה באתר של כמה מאות גולשים.

אחרי תקופה מסוימת בה האתר שלכם מקודם ומשווק, תוכלו לקבל מספרים עליהם תתבססו בחישוב יחס ההמרה. החישוב פשוט ביותר:

אם לדוגמא מטרתכם היא להגדיל את רשימת התפוצה שלכם והיו לכם (על פי נתוני הגלישה באתר) 1000 מבקרים בחודש החולף, מתוכם 100 גולשים בחרו להירשם לרשימת התפוצה שלכם, יחס ההמרה הוא 100 לחלק ל-1000, או 10%. אחד מכל עשרה גולשים ביצע המרה – קרא עוד על –  שיפור יחס המרה

#3 מדידת העלות להמרה (Cost Per Conversion)

לכל המרה יש מחיר. מחיר ההמרה נגזר מהתקציב החודשי שלכם. עלות ההמרה היא חלוקת התקציב החודשי בכמות ההמרות שהתקבלו באותו החודש.

לצורך הדוגמא, נמשיך עם אותם גולשים שנרשמו לניוזלטר שלכם. נניח שהחלטתם מראש שהתקציב החודשי שלכם הוא 2000 ₪, ואותם 100 נרשמים הצטרפו לאתר שלכם תוך חודש אחד. אם נחלק את התקציב במספר ההמרות נקבל שכל המרה שווה ל-20 ₪.

מדידת עלות להמרה הוא כלי עזר מעולה להגדרת תקציב הפרסום והשיווק שלכם בטווח הארוך.

בתחילת הדרך יהיה יותר קשה לכמת במדויק את מחיר ההמרה אותו אתם מוכנים לשלם, אך ככל שיצטבר יותר מידע במערכת כך תוכלו לדייק את המחיר ולשפר את התכנית וההשקעה בתקציב החודשי.

#4 עלות לקוח (Cost of Customer Acquisition)

בהמשך למדידת מחיר ההמרה, עליכם למדוד כמה אתם משלמים בסופו של תהליך על כל לקוח. מדובר בסיכום ההשקעה שלכם על כל ערוצי השיווק יחד, עד לכדי גיוס לקוח אחד.

לשם הדוגמא, נניח שהשקעתם 10,000 ₪ בשיווק בערוצים השונים – קידום האתר, שיווק ברשתות החברתיות, דיוור אלקטרוני וכו'.

נניח שכל ההשקעה הזו הניבה בסך הכל 100 לקוחות (לא המרות, לא להתבלבל).

חלוקת ההשקעה הכוללת בכמות הלקוחות שהושגו היא בסופו של דבר עלות לקוח, ובדוגמא שלנו עלות לקוח היא 100 ₪.

#5 ערך חיי לקוח

ערך חיי לקוח מוגדר בתור הזמן הממוצע של שבו כל לקוח נשאר אתכם ומשלם לכם. לדוגמא, אם אתם עסק שנותן שירותי שיווק דיגיטליים ורוב הלקוחות שלכם סוגרים אתכם חוזה של שנה, ערך חיי לקוח צפוי הוא שנה אחת.

הדרך המתמטית לחשב את זה היא הנוסחה הבאה:

(זמן החזקה ממוצע) X (כמות מכירות) X (עלות לקוח – מחיר הזמנה ממוצע).

לצורך הדוגמא, נניח שאתם מוכרים שירות מסוים בעלות חודשית של 20 ₪ לחודש ואתם משקיעים בכל חודש 15 ₪ בכדי להשיג לקוח שנשאר בממוצע למשך 3 שנים.

ערך חיי הלקוח יהיה:

( ₪20 – 15) x ( חודשים12) x ( שנים3) =  ₪ 180

עכשיו, בכדי להשלים את התמונה, בדקו את היחס שבין ערך חיי הלקוח ועלות הלקוח שלכם. היחס האידאלי של ערך חיי לקוח לעלות לקוח הוא 3 ל-1 (בהתאמה).

אם היחס המתקבל נמוך מדי, זה מעיד על כך שהעסק שלכם אינו יציב. אם הערך גבוה מדי אתם לא מנהלים נכון את תקציב השיווק שלכם בכדי להשיג לקוחות נוספים.

קידום האתר במנועי החיפוש (SEO)

מנועי החיפוש (שהבולט והמוכר ביותר בניהם הוא גוגל), פועלים כעסק לכל דבר. מטרתם היא להעניק ללקוחות שלהם את החוויה הטובה ביותר ובכך לרכוש יותר ויותר אמון מאותם לקוחות ומשתמשים.

בהתאם לכך, גוגל משקיעה מיליונים בכל שנה בטיוב הצגת תוצאות החיפוש לגולשים שלה.

כדי להדביק את הפער בין דרישותיהם של מנועי החיפוש לבין האתר, יש להבין את עיקרי הפעולות הדרושות לביצוע בכל חודש, על מנת להצליח לקבל דירוג גבוה לאתר.

למנועי החיפוש יש שני תפקידים עיקריים:

  • בניית אינדקס של כל אתרי האינטרנט
  • שליפת תשובות רלוונטיות (בסדר יורד) לשאילתות של גולשים

תהליך אופטימיזציה למנועי חיפוש חייב להיות חלק משמעותי מתכנית השיווק שלכם בכדי להופיע עבור שאילתות רלוונטיות של גולשים בתור אתר סמכותי, ליצור תנועה איכותית באתר ולהפוך גולשים ללקוחות.

עיקרי תהליך קידום האתר ואופטימיזציית האתר למנועי החיפוש כוללים:

לאפשר לגוגל לאנדקס את האתר

לגוגל יש רובוט שסורק את האינטרנט על בסיס יומיומי ומזהה אתרים חדשים, עדכונים באתרים קיימים וכו', ומכניס אותם לאינדקס שלו.

בכדי שמנוע החיפוש יבין מה הוא הנושא בדף באתר או באתר בכלל, יש להקפיד על מספר פרטים:

  • כותרות – עליכם לכתוב כותרות מעניינות שתופסות את עיני הגולשים ויוצרות עניין, ומוגדרות נכון בעזרת תגיות (Title, H1-H6).
  • הקפדה על מילות מפתח – יש להכליל את מילות המפתח הרלוונטיות לנישה שלכם שיכולות למשוך לקוחות לאתר.
  • קישורים החוצה מהאתר – תכניסו לתוכן שלכם קישורים לאתרים אחרים בנישה שלכם ותעניקו תחושה שאתם מעשירים את הגולשים במידע המוצג באתר. קישורים לאתרים אחרים אינו מוריד מערך האתר שלכם בעיני מנוע החיפוש, אלא בדיוק להפך.
  • איכות – התוכן שאתם מפרסמים באתר שלכם צריך להיות יחודי לכם ובאיכות גבוהה. תוכן איכותי מעניין גולשים וגורם להם להישאר זמן רב יותר באתר שלכם. בנוסף, כשהתוכן שלכם איכותי יותר וגולשים רבים יותר בוחרים לקרוא אותו על פני אתרים אחרים, גוגל מבין שהאתר שלכם צריך לקבל דירוג גבוה יותר.
  • רענון חומרים – עליכם להקפיד להעלות תוכן חדש ורענן לאתר מדי פעם על בסיס קבוע.

שיפור מהירות האתר

לגולשים הפוטנציאליים באתר שלכם אין הרבה סבלנות. אנחנו חיים בתרבות אינסטנט בה הכל צריך לקרות מהר. עליכם לדאוג שהאתר שלכם יטען במהירות ולא יגרום לגולשים לנטוש את האתר עוד לפני שצפו בו רק בגלל טעויות טעינה.

מה גם שמנוע החיפוש מוריד משמעותית את הדירוג לאתרים איטיים.

כך תשפרו את מהירות האתר שלכם:

  • שימוש בשרתי CDN מהירים – שרתי CDN יוצרים עותק של האתר שלכם בענן אחסון ומציגים אותו לגולשים דרך השרת הקרוב ביותר לאזור הגיאוגרפי שלהם. זה מוריד משמעותית את זמני הטעינה ומאבטח את האתר מפני פריצות.
  • תעשו אופטימיזציה לתמונות – התמונות באתר שלכם תופסים בדרך כלל את מירב הנפח שלו. מזעור גודל קבצי תמונה יכול לשפר מאוד את זמני הטעינה. שמרו את קבצי התמונה שלכם באיכות טובה ובגודל הקטן ביותר האפשרי.
  • אופטימיזציה לקוד האתר – יש לוודא שאין טעויות בקוד האתר שלכם. טעויות בקוד מאיטות את האתר והופכות למטרד הן לגולשים והן למנועי החיפוש.
  • אופטימיזציה לקבצי CSS וקבצי JavaScripts – ניקוי קוד האתר מקבצים מיותרים משפר את טעינת האתר. נקו מהקוד קבצי CCS וקבצי JS שאינם בשימוש.

מחקר מילים

למחקר מילים ישנה חשיבות מבחינת הכוונת תוכן האתר שלכם לביטויים שהלקוחות שלכם מחפשים. אין טעם לכתוב תוכן שאינו מבוסס על ביטויים שאנשים מחפשים בגוגל. זו עבודה לשווא.

כך נראה, בראשי פרקים, תהליך מחקר מילים טיפוסי:

  • הכינו רשימה של כל הנושאים החשובים והרלוונטיים ביותר אותם אתם רוצים להפיץ ולשווק וקשורים לעסק שלכם.
  • בהתאם לרשימת הנושאים תעשו סיעור מוחות קצר והעלו ביטויים ושאילתות שיתכן שמכווינות גולשים לאתר שלכם.
  • השתמשו בכלי מחקר מילים חינמי כמו מתכנן המילים של גוגל, גוגל טרנדס או המשלים האוטומטי של גוגל (Autocomplete) בכדי לקבל רעיונות לביטויים אמיתיים שגולשים מחפשים בעזרת רשימת הנושאים שהכנתם.
  • בידקו עבור אילו מילים וביטויים רלוונטיים לעסק שלכם אתם יכולים לנצח את המתחרים שלכם. היכנסו לתחרות בהדרגה וכוונו בעיקר לתחרות נמוכה-בינונית. לטווח הארוך יותר, אפשר לכוון גם לביטויים תחרותיים יותר.

בניית קישורים

אפשר לדמות את רשת האינטרנט לעיר ענקית. כמו שבעיר ישנם כבישים ורחובות המחוברים ביניהם, כך גם ברשת האינטרנט ישנו קישור בין אתר אחד לאחר.

ניתן להתייחס לקישור מאתר אחר לאתר העסק שלכם בתור הצבעה אחת. ככל שיש יותר "הצבעות" כאלה אל האתר שלכם, כך עולה ערכו בפני מנוע החיפוש.

כערך מוסף, אם האתר שלכם מקושר דרך אתר סמכותי עם תנועה טובה, תזכו לתנועה ישירה לאתר שלכם.

יש חשיבות גם לקישורים בין דפים באתר עצמו. עליכם לבנות אתר בהיררכיה הנכונה ולחבר את הדפים בצורה הגיונית ומבוססת קטגוריות ותתי קטגוריות.

שימו לב שאין לכם באתר דף שאינו מקושר משום דף אחר או דף שנדרשים יותר משני קליקים בכדי להצליח להגיע אליו.

בניית קישורים פנימיים באתר עוזרת הן לגולשים להתמצא באתר שלכם והן למנוע החיפוש לסרוק את האתר כולו בקלות.

כמה טיפים לבניית קישורים:

  • קישורים פנימיים – שימו לב שכל הדפים שלכם מקושרים זה לזה בצורה נכונה. ככלל אצבע, הקפידו על מרחק של קליק בין דף לדף.
  • השיגו קישורים נכנסים מאתרים סמכותיים – בתהליך בניית הקישורים הנכנסים לאתר שלכם תבחרו באתרים סמכותיים מהנישה שלכם. אתם יכולים לבדוק לאן מקשרים אתרים מתחרים בנישה שלכם ולנסות לבקש קישורים לאתר שלכם מאותם מקומות.
  • רשת חברתית – הרשת החברתית אינה מיועדת ליצירת הקישור אלא לשיתוף המידע על ידי גולשים, חשיפת המידע ובסופו של דבר יצירת קישורים נכנסים באופן טבעי.
  • תשקיעו בתוכן איכותי – אף אחד לא ישתף את התוכן שלכם אם לא תהיה סיבה לכך. אם התוכן שלכם יהיה איכותי וברמה גבוהה שמעניין גולשים רבים, בעלי אתרים אחרים ירגישו בנוח לשתף אותו.

להפוך גולשים ללקוחות

האתגר הגדול ביותר כמשווקים דיגיטליים הוא לגרום לגולשים להפוך ללקוחות. הרי אין די בכך שהאתר מייצר תנועה, אלא חשוב גם להשיג מאותה תנועה אחוז מסוים שרוכש את המוצר או השירות המוצעים על ידי העסק.

הדרך בה זה מתבצע היא שיתוף תוכן איכותי (כמובן), הפצתו ובניית מערכת יחסים מסוימת עם הגולשים והלקוחות הפוטנציאלים.

שלושת המפתחות לשיווק שהופך גולשים ללקוחות הם:

#1 הגדרת קהל היעד

חשוב להכיר לעומק את קהל היעד שלכם. תשאלו את עצמכם מה הם הצרכים שלהם, מה הם תחומי העניין שלהם ומה ההגדרות הדמוגרפיות שלהם (גיל, מיקום, מין וכו').

הגדרה של קהל היעד מאפשרת לכוון את השיווק בצורה מדויקת וחדה יותר. כשקהל ממוקד יותר נחשף לתוכן שלכם, כך עולה הסיכוי שלכם לגרום להם להפוך ללקוחות שלכם.

#2 להכין מראש תכנית תוכן והפצה

אחרי שהגדרתם במדויק את קהל היעד שלכם, אתם יודעים להתאים את התוכן שלכם לאותו הקהל. התמונות, הסרטונים והטקסטים שתעלו לאתר יהיו כאלה שיעניינו אותם, יעשירו אותם וימשכו אותם לעסק שלכם.

בכדי שקהל פוטנציאלי, שעדיין לא יודע על קיומכם, יכיר אתכם, עליכם לתכנן מראש גם את ערוצי ההפצה של התוכן שלכם.

בעזרת הגדרת קהל היעד שעשיתם, תוכלו לדעת באיזו רשת חברתית תמצאו את רוב הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. האם הם בפייסבוק, לינקדין או אינסטגרם? או אולי שילוב של כמה מהם?

הגדרה מראש של ערוצי הפצת התוכן (על בסיס הגדרת קהל היעד) היא מפתח להשגת גולשים עם פוטנציאל גבוה להפוך בעתיד ללקוחות.

#3 טיפוח מערכת היחסים שלכם עם הגולשים והלקוחות

עכשיו, כשיש לכם את הקהל שלכם ואת התוכן המותאם אליו, הגיע הזמן לקרב אותם אליכם וליצור אצלם אמון מסוים. גולשים זרים לחלוטין הופכים ללקוחות שלכם אחרי שהם מרגישים שהם סומכים עליכם.

אתם צריכים לתכנן את מערכת היחסים שלכם על בסיס פילוח אותו קהל שמתחיל לעקוב אחריכם. עליכם להבין באיזה סטטוס אתם "תופסים" את אותו לקוח פוטנציאלי שלכם – האם הוא בשלב לימוד או בשלב בשל לרכישה?

גולש שמגיע לאתר שלכם במצב "לימוד" מצפה לקבל תשובות לשאלות ששאל בתחום. הוא "נופל" על האתר שלכם כחלק מתוצאות החיפוש, ובמידה והתוכן שלכם מספק לו את התשובה המבוקשת, הוא נפתח להתחלת מערכת יחסים כלשהי בניכם.

גולש שמגיע במצב "חם" ומוכן לרכישה הוא היעד שכולם רוצים להשיג והתחרות עליו קשה, אך יחד עם זאת זה גולש בעל ערך ובמידה ואתם מנצחים בתחרות הזו יש לכם סיכוי גבוה להפוך אותו ללקוח.

למרות שהנטייה היא לכוון את כל השיווק ללקוחות ה"חמים", התוכן שלכם צריך להיות מגוון מספיק בכדי לתת מענה גם ללקוחות שנמצאים בשלב התחלתי יחסית של לימוד, וגם ללקוחות שכבר נמצאים צעד אחד מרכישה.

דיוור אלקטרוני – אסטרטגיה מנצחת

דיוור אלקטרוני (שיווק דרך אי מייל) נחשב לאחד מערוצי השיווק המוצלחים ביותר, וצריך להיות חלק בלתי נפרד מכל תכנית שיווק דיגיטלי.

יחד עם זאת, כמות המיילים שמציפה את תיבות הדואר של הגולשים שלכם היא עצומה. על אחת כמה וכמה, המיילים שמתקבלים מאתרים שמשווקים להם בלי סוף.

המון מיילים נדחקים בקלות לפינות הספאם השונות ואינכם רוצים להיות שם. בכדי להצליח להבדיל את ההודעות שלכם מהודעות אחרות, עליכם לשים לב למספר גורמים עיקריים שמרכיבים את ההודעה שלכם ואת הקמפיין שלכם.

ריכזתי עבורכם כמה טיפים פרקטיים ביותר שיכולים להגדיל לכם משמעותית את ההחזר על ההשקעה שלכם.

טיפ #1 – ניסוי וטעיה

השקת קמפיין מיילים חייבת להיות מלווה בניסוי וטעיה. אתם משתמשים בתוכן מסוים שנחשף לקוראים הפוטנציאליים שלכם ואינכם יודעים אם בחירת מילה מסוימת בכותרת המייל, תמונה שבחרתם או דרך הנעה לפעולה עושים את שלהם.

לאורך הקמפיין עליכם לבחון את האלמנטים הבאים ולעשות להם אופטימיזציה מתאימה:

  • כותרת המייל – השורה הראשונה בה נתקלים הגולשים שלכם
  • תוכן ההודעה
  • אופן הגשת ההודעה ושימוש בתמונות
  • כפתורי הנעה לפעולה
  • השפעת תזמון ההודעה (ימים בשבוע וזמן מוגדר ביום)
  • התאמה אישית של המודעות ללקוחות שלכם
  • עמודי הנחיתה שמשמשים אתכם בקמפיין
  • הגדרת ופילוח קהל היעד
  • התאמה למכשירים השונים (מובייל, מחשב נייח וכו')

טיפ #2 – לכוון למטרה

טעות קריטית בשיווק בעזרת קמפיין מיילים היא לכוון להגיע לרשימת תפוצה גדולה ככל שניתן, שליחת מיילים לכל רשימת התפוצה מבלי להתכוונן מראש למטרה מדויקת ותקווה שכתוצאה מכך יצוצו לקוחות. זו אינה המציאות.

בפועל עליכם להשתמש בכלים השונים של מערכות הדיוור בכדי לבצע פילוח מדויק של רשימת התפוצה שלכם, להגדיר במדויק למי אתם שולחים את התוכן, וליצור עבור הקהל שלכם את התוכן המתאים ביותר ובאיכות הגבוהה ביותר שאתם יכולים.

טיפ #3 – השתדלו להיות אישיים ככל שניתן

פילוח רשימת התפוצה שלכם והתאמתה להגדרות קהל היעד שלכם יכולים לעזור לכם לכתוב הודעות בצורה הכי אישית שאפשר.

גם אם אתם שולחים הודעות לרשימת תפוצה גדולה יחסית, אך אתם יודעים מראש שרובה ככולה גברים, תוכלו להשתמש מראש בניסוח למין זכר, או להפך.

ככל שתתנו לקוראים שלכם הרגשה שאתם מדברים אליהם באופן אישי יותר, כך תגדילו את הסיכוי להגדלת האמון, והדרך להפיכתם ללקוחות תיסלל בפניכם.

טיפ #4 – תכלילו תמריצים במודעה שלכם

משווקים רבים נוטים להתמקד במסרים שיווקיים שמספרים ללקוחות שלהם כמה המוצר או השירות שלהם טוב, אבל צריך לזכור שבמערכת היחסים הזו, שלכם עם הלקוח, הוא בעיקר אוהב לקבל.

כולם אוהבים הנחות, מבצעים, מתנות וכולי. אם תשתמשו בכלים שיווקיים כאלו תגדילו באופן דרסטי את כמות הגולשים שיפתחו את ההודעות שלכם.

הודעה כמו "25% הנחה למזמינים בשבוע הקרוב" או "משלוח חינם למזמינים מעל 100 ₪" הם אלו שיגרמו לתמריץ אצל הלקוחות הפוטנציאלים שלכם.

טיפ #5 – עקיצה ב-3 שניות

הזמן שיש לכם בכדי להעביר את המסר שלכם ולתפוס את עיני הקורא מרגע פתיחת ההודעה עומד על 3 שניות בלבד.

בזמן הזה עליכם להעביר מסר חד, פשוט וברור. מסר אחד וחד משמעי, שיצרב בתודעתו של הקורא.

בכדי לעמוד בזה, השתדלו להשתמש באלמנטים שמעבירים מסר בפשטות כמו אינפוגרפיקה או תמונה, ואם אתם כותבים משהו, כתבו בתמצית והדגישו את המסר העיקרי.

הנגישו את ההודעה בתצורה נעימה לעין של הקורא ותקדישו מחשבה למבנה ההודעה, שלא יציף אותו מדי ויגרום לו לצאת רק שניה אחת לאחר שפתח אותה.

מדובר באתגר עצום שדורש זמן, ניסיון ולא מעט השקעה, אבל זו השקעה משתלמת מאד בטווח הארוך.

טיפ #6 – התאמה למובייל

בעידן הנוכחי, כולנו מסתובבים עם הנייד ביד. רובינו פותחים הודעות מיילים דרך הסמארטפון שלנו. לכן חשוב להקפיד שההודעות שאתם מפיצים יהיו מותאמות ב-100% לתצוגה במכשירים ניידים בעזרת התאמת האתר למובייל.

טיפ #7 – שיטת הפירמידה

תבנו את ההודעה שלכם כמו פירמידה. המסר החד יהיה בקצה העליון שלה, ואת המסר יתמוך בסיס רחב של מידע מתחתיו.

המסר העיקרי שלכם, כפתור ההנעה לפעולה וכיוצא באלה חייבים להיות ממוקמים בחלק העליון, אליו נחשף הגולש מיד ולא נדרש לגלול מטה.

כל שאר התוכן שמכיל מידע רלוונטי אך נרחב יותר יופיע בהמשך.

הרשת החברתית כערוץ שיווק דיגיטלי

הרשת החברתית ידועה בתור ערוץ תקשורת ישיר עם הלקוחות הנוכחיים שלכם, הלקוחות הפוטנציאליים או כל מי שמעוניין להכיר אתכם באופן "אישי".

האינטראקציה הישירה עם הקהל היא כלי שימושי מאד בהפצת המותג שלכם ויצירת מערכת אמון עם קהל היעד.

הנה מספר דגשים חשובים שחייבים לקחת בחשבון בעת בניית תכנית שיווק ברשת החברתית:

#1 הגדרת היעדים העסקיים

החלק החשוב ביותר בתכנית השיווק ברשת החברתית שלכם היא הגדרת יעדים מוגדרים ומדויקים. כל ההחלטות שלכם במהלך הדרך מושתתות על אותה תכנית. לכן אין להקל ראש בכך.

הכינו לעצמכם רשימה המכילה לפחות שלושה יעדים מרכזיים הקשורים לעסק שלכם. תוודאו שמדובר ביעדים ריאליסטיים, ספציפיים ושניתנים למדידה.

#2 חפשו את קהל היעד שלכם

משווקים שונים נוטים להפיץ את עצמם בצורה רוחבית מדי ברשת החברתית מבלי להתמקד באופן חד וברור בקהל היעד. שיווק מסוג זה גורם לבזבוז אדיר של משאבים. אומנם החשיפה גדולה, אבל מה יוצא מזה אם אין יחסי המרה גבוהים?

עליכם לחדד את השיווק שלכם ואת המסרים שלכם לקהל היעד שלכם, להגדיר את תכונותיו באופן מדויק במערכת ניהול הפרסום ברשת החברתית בה אתם משתמשים, ולבחור ברשת החברתית בה הלקוח נמצא רוב הזמן.

לדוגמא, אם אתם משווקים עסק לשירותים מקצועיים (כמו הנדסה), קהל היעד שלכם ימצא ברשת החברתית לינקדין. אם אתם משווקים מוצרי אופנה כנראה שהקהל יימצא בעיקר באינסטגרם ובפייסבוק וכן הלאה.

הגדרת קהל היעד וחידוד המסרים הם אחד המפתחות העיקריים להצלחת הקמפיין שלכם.

#3 תכנון נכון של פרסום התוכן

על בסיס שתי ההגדרות הקודמות אתם יכולים עכשיו לדעת מה מעניין את הגולשים שלכם ובאיזו תדירות עליכם לחשוף בפניהם את המסרים.

לאחר שתפרסמו תוכן כלשהו בדף תוכלו לתכנן מראש איך לתת לו "דחיפה" קטנה ולחשוף אותו בקבוצות רלוונטיות.

בנוסף, תקפידו להשתמש בתבונה בתקציב פרסום חודשי ולתת לחלק מהפוסטים שלכם במהלך החודש דחיפה בתשלום שמגדילה באופן סופר משמעותי את החשיפה לכל פוסט.

#4 תזמון מראש של העלאת תכנים

אחד הכלים הפרקטיים ביותר בשיווק ברשתות חברתיות הוא האפשרות לתזמן פוסטים מבעוד מועד. אחרי שבניתם תוכנית פרסום תוכן, תוכלו להעלות ולתזמן פוסטים לזמן מוגדר מראש.

אם אתם בתחילת דרככם בשיווק ברשת החברתית, תתחילו בתזמון פוסטים לשבוע עד שבועיים. לאחר שתצברו ניסיון מעשי תוכלו לתכנן מראש חודש שלם.

היתרון בכך הוא שאתם שולטים מראש בקצב פרסום המודעות שלכם ולא "מפציצים" את קהל העוקבים שלכם במידע. ובנוסף אתם יכולים לתת לקמפיין שלכם לרוץ במקביל לכל שאר הדברים שאתם עושים במסגרת תכנית השיווק הדיגיטלי שלכם.

#5 ניתוח מידע באופן שוטף וביצוע אופטימיזציה

לאחר זמן מה בו הקמפיין שלכם רץ ברשת, תוכלו להתחיל לצבור מידע על גולשים שבחרו לעקוב אחריכם. לרשת חברתית כמו פייסבוק לדוגמא, יש כלים מעולים לפילוח קהל, שיכולים לעזור לכם להבין האם המסרים שלכם עוברים לקהל שלכם כפי שתכננתם, או שמא ישנם שיפורים נדרשים.

חשוב להיות עם היד על הדופק לאורך הקמפיין, לוודא מה מצליח לכם ולשפר את מה שלא מצליח. פיתוח התכנית והאסטרטגיה השיווקית שלכם חייבת להתבסס על ניתוח נתונים ולהתמקד בהתאם, בכדי להביא למקסום המשאבים המושקעים בקמפיין.

שיווק תוכן – ערוץ השיווק העיקרי שלכם

תוכן הוא המלך. זו אימרה שתמצאו בהרבה מקומות בהם מדברים על שיווק תוכן. מבחינת מנוע החיפוש לדוגמא, התוכן שמוצג באתר הוא אחד הפרמטרים החשובים ביותר.

הלקוחות של היום עוברים תהליך ארוך לפני רכישה. הם לומדים, מתעניינים וחוקרים לעומק בכדי לדעת מאיפה לקנות, מה לקנות, מי מוכר את האיכות הטובה ביותר, מי מומלץ וכו'.

הדרך בה הם נחשפים למידע הזה בדרך כלל היא חיפוש בגוגל. כדי שלקוח פוטנציאלי ירצה לרכוש את המוצר או השירות אותו אתם מציעים באתר שלכם, אתם חייבים להעניק לו תוכן איכותי ואמין. התוכן שלכם יתפוס את תשומת ליבו ויעשיר אותו כך שהוא יבטח בכם וירגיש בנוח להתקדם לקראת רכישה.

תוכן רדוד או שאינו מעניין גורם לגולשים לברוח מהר מאוד מהאתר שלכם, וזה סימן רע מאד הן ביחס למנוע החיפוש והן ביחס לגולש עצמו, שפיספסתם.

כמה טיפים לבניית תכנית שיווק תוכן שתהפוך גולשים ללקוחות:

#1 – כמו תמיד – דברו לקהל היעד שלכם

ציינתי את הנושא הזה כמעט בכל אחד מהערוצים עליהם הרחבתי במאמר. אין לכם טעם לכתוב תוכן אם אינכם יודעים למי הוא מכוון. עליכם לכתוב תוכן לקהל היעד שלכם, אותו קהל שכבר למדתם איך למצוא ולהגדיר.

תתבססו על מילות מפתח שגולשים מחפשים בנישה שלכם ותעניקו להם תוכן שיתן להם את כל התשובות שהם מחפשים. המטרה שלכם היא שהגולשים יתעמקו ויתעניינו, ולא יחשבו אפילו לרגע אחד לחזור לתוצאות החיפוש ולעבור לאתר אחר.

#2 תבנו תוכן המבוסס על משפך הקניה

משפך הקניה הוא התהליך שעובר הלקוח שלכם משלב המודעות למוצר או השירות שלכם, דרך יצירת אמון בכם ועד לרכישה.

עליכם ליצור תוכן כזה שיכול לתפוס את הלקוחות שלכם בכל אחד מהשלבים במשפך. חלק מהתוכן שלכם יהיה תוכן מעשיר ומלמד, וכזה שיעזור לגולשים שלכם לקבל החלטות, וחלקו יהיה כזה שמניע לפעולה וגורם להם לרכוש את המוצר או השירות שלכם.

#3 הגדירו מטרות ויעדים

כתיבת תוכן זו השקעה של משאבים כמו זמן וכסף. אין סיבה להשקיע בתוכן אם הוא אינו מוכוון מטרה. כל פיסת תוכן שאתם מתכוונים ליצור צריכה לשרת מטרה מסויימת ממטרותיכם השיווקיות.

#4 תכננו את דרכי ההפצה שלכם

עכשיו, אחרי שיצרתם תוכן סופר איכותי לאתר שלכם, עליכם להפוך אותו לבעל ערך. אין ערך לתוכן שלכם אם הגולשים לא נחשפים אליו. תשתמשו בערוצי ההפצה עליהם הרחבנו – רשימת תפוצה במייל, רשת חברתית וכו'.

במקביל, התוכן שלכם חייב להיות מוכוון למענה לשאלות בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל כמובן, מכיוון שזה הערוץ המבטיח ביותר ליצירת החשיפה בטווח הארוך.

סיכום

קיבלתם כאן מדריך מקיף ומלא על כל ערוצי השיווק העיקריים הקיימים היום בעולם הדיגיטלי. המדריך הזה יכול לתת לכם קווים מנחים לדרך השיווקית שלכם ולעזור לכם לבחון מי מערוצי השיווק הוא המתאים ביותר לעסק שלכם.

תוכלו לשלב בין ערוצי השיווק השונים ולהשיג תוצאות מעולות. יחד עם זאת, גם מדריך ארוך ומפורט שכזה לא יכול להכיל את כל הפרטים הקטנים והחשובים שנצברים במהלך התהליך ועם הזמן והניסיון.

צאו לדרך שלכם. קחו את העסק שלכם למחוזות הגבוהים ביותר ותצליחו.

אודות הכותב

אייל רחמים

קידום אתרים | שיווק באינטרנט - מייסד דיגיטאץ'

מתמחה בשיווק B2B, קידום אתרים, שיווק עסקים באינטרנט, מייסד ומנהל בפועל את דיגיטאצ' חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, בזמן הפנוי שיש מרצה במכללה למנהל.
נשוי למיכל (איטלקיה מהממת) ואב ל-2 בנות נועה ואדל 🙂