עדכון ה – Mobile First של גוגל
24 לJanuary 2017

עדכון ה – Mobile First של גוגל

עדכון ה – Mobile First של גוגל

עדכון ה – Mobile First של גוגל שנכנס לניסוי כלים בתחילת חודש נובמבר 2016 מפריד את הדירוג של תוצאות החיפוש לשניים: דירוג לאתרים בגלישה מהמחשב ודירוג לאתרים מגלישה במכשירים חכמים כגון ניידים וטאבלטים. הצפי הוא שבעתיד גוגל תיתן משקל אפילו יותר גדול לאתרי המובייל ותתחיל לדרג באמצעותם גם את האתרים בגרסה הרגילה שלהם (מכאן התוספת First).

הסיבה העיקרית למהלך היא שכיום יותר גולשים מבצעים חיפושים בניידים מאשר במחשבים אישיים ולכן צריך להחזיר להם תוצאות כמה שיותר מדויקות. לעומת זאת, אתרים רבים שמוחזרים בתוצאות החיפוש עדיין אינם מתאימים לניידים מבחינת התצוגה שלהם או מספר הפרסומות שמופיעות בהם (יותר מדי פרסומות עלולות לחסום את המסך הקטן של הנייד לחלוטין).

נכון שגוגל נותנת גם כיום עדיפות מסוימת לאתרים המותאמים לנייד ואף מסמנת אותם בסימון מיוחד של “מתאים לנייד”, אבל הוספת אינדקס ייעודי לנייד אמור להחזיר תוצאות מתאימות רלוונטיות אפילו יותר.

כיצד המהלך ישפיע על קידום אתרים?

כשמדברים על קידום אורגני, כאשר האינדקס הנייד של גוגל יהפוך להיות האינדקס העיקרי שלה, מי שאין לו אתר לנייד עלול למצוא את עצמו מדורג במיקום נמוך יותר מאשר אתרים שמותאמים לנייד, גם אם מבחינת פרמטרים כמו תוכן או קישורים, האתר שלו לא פחות טוב.

בעיה דומה נוספת יכולה לנבוע מכך שהתוכן המופיע באתר הנייד יהיה שונה מהתוכן המופיע באתר הרגיל, וזאת מכיוון שגוגל תתחשב קודם כל באתר הנייד גם אם האתר הרגיל הוא עשיר יותר בתוכן. לכן גוגל ממליצה על הקמת אתר רספונסיבי.

אתרים רספונסיבים הם אתרים שמציגים את אותם התכנים עבור מכשירים ניידים ומכשירים רגילים ומתאימים את הרזולוציה והפריסה של התוכן לגדלי מסכים שונים. אתרים אלו מתאימים בדרך כלל להצגת חדשות ותוכן ויזואלי (תמונות, וידאו וכ’) או טקסטואלי . לעומת זאת, אתרים מורכבים יחסית כמו אתרי מסחר אלקטרוני או אתרי “תוכנה כשירות” (סטייל גוגל דוקס), בדרך כלל משתמשים בפתרונות נפרדים לנייד כדי לשמור על פונקציונלית גבוהה וזמן טעינה קצר.

לכן, אם מבחינה טכנולוגית אתם מסוגלים לבנות אתר רספונסיבי ועוד לא עשיתם זאת, כדאי לכם לעשות זאת כבר היום..

מה עוד אפשר לעשות להתכונן ל – Mobile First?

לשפר את מהירות עליית האתר – מכיוון שרשתות סלולאריות אינן תמיד מהירות כמו חיבור האינטרנט הביתי, גוגל נותנת עדיפות לאתרים מהירים יותר, ומגמה זו רק תלך ותתחזק. לכן, חשוב לבדוק את קוד האתר והביצועים שלו באמצעות כלים כמו Mobile Friendly Test שגם בודקים את התאמת האתר לניידים.

להוסיף תמיכה ב – AMP. AMP  הוא פורמט מיוחד הנתמך על ידי גוגל ומאפשר לאתרים ניידים לעלות מהר יותר באמצעות גרסה קלה יותר של HTML. מלבד העובדה שאתרים אלו הם מהירים יותר, גוגל עשויה להציג אותם במקום בולט יותר בתוצאות החיפוש (כרגע אתרי חדשות שמשתמשים בפורמט בארה”ב מופיעים במעין סליידר של תמונות בראש התוצאות האורגניות).

למרות שכרגע הפונקציונליות של AMP  היא מוגבלת יחסית ואין חלופה לכל מה שניתן לעשות עם עמודי אינטרנט רגילים, חשוב להכיר את הפורמט וליישם אותו באתרים פשוטים יחסית אליהם הוא מתאים  (לדוגמה, לאתרים שמשתמשים בוורדפרס יש תוספות שעושות זאת באופן אוטומטי).

להוסיף סימון של מידע מובנה – מידע מובנה הוא מידע שגוגל יכול להבין את המשמעות שלו כמו למשל שמות של אנשים, שמות של מקומות, דירוגים של ביקורות וכך הלאה. נראה כי בעתיד גוגל יסתמך הרבה יותר על המידע הזה מאשר כיום על מנת להחזיר תוצאות רלוונטיות יותר על פי הנושא הספציפי של כל שאילתה (למשל, גרף הידע מבוסס כולו על מידע מובנה מאתרים נבחרים כמו ויקיפדיה), ולכן כחלק מן הבנייה של אתר נייד איכותי, יש להשתמש גם במידע מובנה על מנת לקבל דירוגים מקסימליים.

להוסיף כותרות ארוכות יותר – כיום הכותרות (Titles) שגוגל מציגה בחיפוש הנייד הן ארוכות יותר בחמישה עד עשרה תווים (מילה אחת או שתיים) מאשר הכותרות בחיפוש הרגיל. לכן, חשוב לנצל את המקום הנוסף בצורה הטובה ביותר שאפשר. למשל, בחנות מסחר אלקטרוני אפשר להוסיף “משלוח חינם” כדי להגדיל את אחוז הכניסות לאתר מגוגל. באופן כללי, כאשר מבצעים אופטימיזציה לאתר כדאי לשים דגש רב יותר על גרסת המובייל של האתר.

לא לוותר על קישורים – בדרך כלל, כאשר יש גרסה ניידת לאתר מסוים, רוב הקישורים אליו עדיין יהיו לגרסה הרגילה מכיוון שהשרת מזהה אוטומטית את המכשיר של המשתמש ומעביר אותו לגרסה הניידת. מסיבה זו, כנראה שגוגל עדיין יראה בקישורים את אחד הפרמטרים החשובים ביותר לדירוג גם באינדקס ה – Mobile First. למידע נוסף על בניית פרופיל קישורים איכותית.

לציין בצורה בולטת את המיקום הפיזי שלכם – אם אתם בונים אתר לעסק מקומי, עליכם לציין במקום בולט את המקום בו נמצא העסק. זאת על מנת שגוגל יוכל להציג את האתר שלכם כאשר מישהו מחפש אתכם או אתרים דומים ממיקום שקרוב אליכם. מלבד ציון הפרטים שלכם באתר בפורמט הנכון (כגון מידע מובנה), רצוי גם להירשם לאינדקסים מקומיים ובכלל זאת גוגל לוקאל פלוס (שירות הדומה לעמודים עסקיים בפייסבוק).

לסיכום – תמיד כדאי להיות עם האצבע על הדופק

כפי שכבר ציינו בתחילה, נראה שהמהלך של גוגל יהיה הדרגתי כאשר בהתחלה יופרדו האינדקס הנייד והרגיל לשניים, ובשלב מאוחר האינדקס הנייד “יבלע” את האינדקס הרגיל ולמעשה המצב הקיים כיום יתהפך.

גרי אליאס מגוגל אמנם הדגיש שהשינוי לא אמור להשפיע על אחוז גבוה מאוד מן השאילתות, אבל כפי שכבר ראינו עם עדכוני פנדה ופינגווין, מספיק אחוז נמוך מאוד (אפילו פחות מ – 5%) כדי לראות שינויים מרחיקי לכת ברוב הזירות התחרותיות. זאת מכיוון שמקדמי אתרים מפעילים על התוצאות האלו יותר מניפולציות ולכן הן יותר רגישות לשינויי דירוג באלגוריתם של גוגל.

אייל רחמים אייל רחמים
מנכ”ל חברת דיגיטאץ
מתמחה בשיווק B2B, קידום אתרים, שיווק עסקים באינטרנט, מייסד ומנהל בפועל את דיגיטאצ' חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, בזמן הפנוי שיש מרצה במכללה למנהל.
נשוי למיכל (איטלקיה מהממת) ואב ל-2 בנות נועה ואדל 🙂
ניתוח ובדיקת האתר שלכם




    More Articles

    רוצים לקדם את האתר?

    לבדיקת אתר
    זה שדה חובה