השפעת מבנה האתר על קידומו
16 לMay 2017

השפעת מבנה האתר על קידומו

השפעת מבנה האתר על קידומו

פעילויות קידום אתרים בגוגל בדרך כלל מתרכזות בשני אפיקים עיקריים: תוכן האתר, שרצוי שיהיה איכותי ורלוונטי למשתמשים מבחינת מילות חיפוש, ופרופיל קישורים המפנים גולשים מאתרים אחרים אל האתר המקודם. עם זאת, למבנה של אתר יש השפעה לא מבוטלת על מאמצי הקידום שלו, ורצוי להקדיש חלק מסוים ממאמצי הקידום על מנת לבצע אופטימיזציה בכיוון זה.

ראוי לציין שהכוונה היא לא למבנה העיצובי של האתר או לדרך שבה הוא נצפה על ידי הגולשים, אלא למבנה הפיזי שלו, לדרך בה המשתמשים, בין אם אנושיים ובין אם הרובוטים של גוגל, יכולים לעבור בין עמוד לעמוד. ככל שמבנה האתר יהיה נוח יותר לניווט, כן ייטב. להבדיל, אם מבנה האתר סבוך ובלתי ניתן לניווט, הדבר עשוי להקשות על מאמצי קידום האתר באפיקים אחרים.

ידידותיות לרובוטים של גוגל

אחד הדברים החשובים ביותר מבחינת מבנה האתר הוא היכולת של הרובוטים של גוגל לסרוק את האתר על מנת להבין מהו התוכן שלו ולאנדקס אותו. אם רובוט שכזה נכנס לאתר, מתחיל לסרוק אותו ומגיע לעמוד שאין ממנו יציאה לעמוד אחר, הדבר ישפיע לרעה על דירוג האתר.

מה עושים? מוודאים שאין “דרך ללא מוצא” באתר. לשם כך ניתן להשתמש בקישורים פנימיים, תוך וידוא שקיימים קישורים כאלה בכל עמוד באתר. ניתן גם להשתמש בסרגל ניווט (“Breadcrumbs”) או שילוב של קישורים מומלצים לעמודים אחרים בתחתית כל דף (“Related Links”).

אגב בשירותי נגישות אתרים אנו דואגים להטמיע מפת אתר תקינה שמטרתה לאפשר לגולשים לנווט בצורה פשוטה באתר שלכם, מצד שני היא כמובן מסייעת לגוגל לסרוק את האתר שלכם בצורה טובה יותר.

קישורים פנימיים

ניווט נוח באתר פירושו מתן אפשרות למשתמשים לעבור מעמוד לעמוד ללא שום בעיה. אולם ככל שהאתר גדול יותר וכולל יותר עמודים, כך קשה יותר לוודא כי ניתן יהיה להגיע לכל עמוד ועמוד באתר באמצעות הקלקה על העכבר בלבד. עמודים שאי אפשר להגיע אליהם פירושם פגיעה בדירוג האתר.

מה עושים? משלבים קישורים פנימיים באתר, באמצעות שימוש נבון במילות מפתח וקישורו לתוכן רלוונטי. הדבר יקל על גוגל לאנדקס עוד תוכן בתוך האתר, יקל על המשתמשים עצמם למצוא את התוכן הזה (מה שישפר את חוויית המשתמש) ויסייע לשיפור הדירוג בגוגל.

טיפ: אתרים רבים נוהגים להעלות תוכן חדש ולקשר אותו באמצעות קישורים פנימיים אל תוכן ישן. כשאתם עושים זאת, הקדישו עוד דקה אחת כדי לערוך את התוכן הישן כך שיקשר אל החדש, וכך תסגרו מעגל ותרוויחו עוד קישור פנימי.

חוויית משתמש

הגולשים כיום מתוחכמים יותר מאי פעם, הציפיות שלהם גבוהות והסבלנות שלהם אפסית. אם הם ייכנסו לאתר שבנוי בצורה גרועה, סביר להניח שהם יימנעו מלשוב אליו בעתיד. אם לא ברור להם כיצד למצוא את המידע שהם צריכים באתר הזה, הם פשוט ילכו לחפש אותו באתר אחר.

חוויית משתמש קשורה באופן הדוק לקידום אתרים, באמצעות פרמטרים כגון שיעור הקלקות (CTR, Click-Through Rate), זמן שהייה באתר וכדומה, האלגוריתם של גוגל לומד כיצד המשתמשים חווים את האתר. אם הפרמטרים הללו מעידים על חוויית משתמש טובה, גוגל יסיק שמדובר באתר רלוונטי וישפר את דירוגו בתוצאות החיפוש, אולם אם הם מעידים על חוויית משתמש גרועה, הדירוג יצנח.

מה עושים? משפרים את חוויית המשתמש: מוודאים שהאתר מעוצב באופן אטרקטיבי, נוח לקריאה, ניווט וביצוע פעולות באופן אינטואיטיבי ולא דורש מן הגולשים להתאמץ יתר על המידה. כדאי לבקש חוות דעת של משתמשים אובייקטיביים רגילים או להיעזר בכלים ייעודיים שקיימים ברשת ומדמים התנהגות של משתמש נורמטיבי.

תוכן משוכפל

גוגל רואה בעין מאוד חמורה כל תוכן שקיימת לו גרסה זהה באופן מדויק, מפרש אותו כספאם ופוגע בדירוג של האתר בו נמצא התוכן הזה. זאת משום שגוגל שואף להציג בתוצאות החיפוש אך ורק תוצאות איכותיות וייחודיות.

מה עושים: משתדלים לכתוב תוכן מקורי בכל פעם מחדש, וגם אם רוצים להתבסס על תוכן קיים – לעולם לא עושים קופי-פייסט, לא בתוך האתר המקודם ולא באתרים אחרים, אלא משכתבים לפחות חלק ממנו.

כתובת האתר

גם לכתובת שבה נמצא אתר האינטרנט יש השפעה מבחינת קידומו בגוגל. אמנם רצוי שכתובת האתר תכלול לפחות חלק מביטויי המפתח העיקריים שהאתר מטרגט, אולם כדאי לעשות זאת בתבונה:

  • תווים מיוחדים – רצוי להמעיט בהם ככל שניתן, משום שהם מקשים על הרובוטים של גוגל לסרוק את האתר. אם אין ברירה וחייבים להשתמש בהם, למשל על מנת להפריד בין מילים, רצוי להיצמד לשימוש במקף או קו תחתון.

  • אורך ה-URL – הסטטיסטיקה מוכיחה כי אתרים שכתובתם קצרה יותר בדרך כלל מדורגים גבוה יותר מאשר אתרים עם כתובת ארוכה.

  • כתובת URL בעברית – בשנים האחרונות יותר ויותר אתרים עוברים לכתובות בשפה שבה נכתב תוכן האתר, ועברית היא אחת השפות שבהן הדבר אפשרי. האם זה רצוי? תלוי את מי שואלים. יש הטוענים כי ל-URL בעברית יש יתרונות (כגון אפשרות שימוש בביטויי מפתח בעברית) וחסרונות (אמנם ניתן להקליד את הכתובת בעברית, אולם לרובוטים הסורקים של גוגל היא נראית כמורכבת מרצף תווים ארוך, חסר משמעות ועתיר בתווים מיוחדים). על כן מומלץ לשקול בכובד ראש האם הדבר כדאי או לא, ולשם כך כדאי אף להתייעץ עם מומחה קידום אתרים מנוסה.

אייל רחמים אייל רחמים
קידום אתרים | שיווק באינטרנט - מייסד דיגיטאץ'
מתמחה בשיווק B2B, קידום אתרים, שיווק עסקים באינטרנט, מייסד ומנהל בפועל את דיגיטאצ' חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, בזמן הפנוי שיש מרצה במכללה למנהל.
ניתוח ובדיקת האתר שלכם




    More Articles

    רוצים לקדם את האתר?

    לבדיקת אתר
    זה שדה חובה