איך לשקם את הדירוג בגוגל לאחר ירידה
07 לMay 2017

איך לשקם את הדירוג בגוגל לאחר ירידה

איך לשקם את הדירוג בגוגל לאחר ירידה

השקעתם בתוכן מקורי ואיכותי, בניתם פרופיל קישורים יוצא מן הכלל, הקפדתם על תגיות ועשיתם הכל לפי הספר, ואכן נהניתם במשך תקופה מסוימת מדירוג טוב בגוגל, שיעורי המרה גבוהים וכן הלאה – אבל יום אחד משהו פשוט התקלקל.

מה קרה? אולי האלגוריתם של גוגל התעדכן, אולי איבדתם כמה קישורים, אולי מישהו העתיק מכם תוכן ואולי מישהו פרץ לכם לאתר ושינה משהו. הסיבות יכולות להיות מגוונות, אבל החדשות הטובות הן שאפשר לאתר את מקור הבעיה, להתאושש ולשקם את הדירוג של האתר. להלן מדריך קצר הסוקר שבע אפשרויות בהן תוכלו לעשות זאת.

עונשים ידניים

כאשר אחד מן העמודים באתר סופג עונש ידני מגוגל, אתם תקבלו על כך הודעה ב- קונסולת החיפוש של גוגל. בהודעה זו יפורטו הסיבות לעונש, מה שהופך את איתור מקור הבעיה לקל במיוחד, אבל ההתמודדות איתה עשויה להיות מסובכת. לעיתים אפילו עדיף למחוק את העמוד המדובר ולבנות אותו מחדש באופן שונה מאשר לתקן אותו לשביעות רצונו של גוגל.

עדכון באלגוריתם של גוגל

לפני שאתם מתחילים לחפש את הבעיה באסטרטגיית קידום האתר שלכם, בדקו האם התבצע שינוי מן הצד של גוגל: היכנסו לגוגל אנליטיקס, סננו את העמודים שספגו את הירידה בטראפיק, נתחו את דינאמיקת הטראפיק על בסיס שבועי ויומי, השוו בין העמודים הללו כדי לאתר נקודות דמיון או שוני וצרו רשימה של סיבות אפשריות לירידה בדירוג.

כעת היכנסו ל- Google Search Console ובדקו את ממוצעי ההקלקות והצפיות לגבי קבוצה נבחרת של מילות מפתח. האם קיימת התאמה בין גוגל אנליטיקס, Google Search Console ותוצאות החיפוש? אם כן, יתכן שמדובר בעדכון באלגוריתם של גוגל, וזאת תוכלו לוודא באמצעות התייעצות עם מומחי קידום אתרים עמיתים או בבלוגים ייעודיים בנושאי קידום אתרים ברשת.

בדקו את הקישורים הנכנסים

קישורים נכנסים מאתרים גדולים ואמינים יכולים לאותת לגוגל שהאתר שלכם אמין כמותם, אולם אם אחד מהם מפסיק לקשר אליכם, הפגיעה בדירוג היא כמעט בלתי נמנעת. ניתן להשתמש במגוון כלים למקדמי אתרים על מנת לבדוק האם היעלמותם של קישורים נכנסים משפיעה על כל האתר או על חלקים ממנו, ובכל מקרה כדאי לקחת בחשבון גם עמודים אחרים המקושרים לאלה שנפגעו.

יש לבחון כל עמוד שנפגע כתוצאה מכך, בהיבטים של תוכן, מבנה, עיצוב וכדומה, במטרה להבין מדוע האתר האחר הפסיק לקשר אליהם, האם הבעיה בעמוד באתר שלכם או שלהם. לאחר מכן תוכלו ליצור קשר עם הנהלת האתר האחר ולבקש מהם שישיבו את המצב לקדמותו, ו/או להתחיל ליצור קישורים חדשים עם אתרים נוספים.

חיפוש ובדיקה

בדקו את התוכן שלכם

התוכן שבאתר הוא אחד הדברים הכי חשובים לגוגל. בבואו להציג תוצאות חיפוש בפני גולשים, גוגל ישאף לכלול ברשימה את האתרים הרלוונטיים להם ביותר. את מידת הרלוונטיות הוא קובע על פי סריקה של תוכן האתר, ומכאן החשיבות האדירה שהוא מייחס לתוכן והסנקציות החמורות שהוא מטיל כשהוא מגלה תוכן משוכפל או מועתק.

בדקו את התוכן שלכם וחפשו העתקים שלו ברשת. אם מצאתם כאלה, יתכן שזו הסיבה לירידה בדירוג, גם אם התוכן שלכם הוא המקורי ומישהו אחר הוא זה שהעתיק מכם. לכן צרו קשר עם המעתיק ודרשו ממנו להסיר או לשנות את התוכן. אם הוא מסרב או לא מגיב, תוכלו לפנות לשרת המארח ואפילו לתבוע אותו בבית משפט על הפרת זכויות קניין רוחני, אולם לפעמים יהיה קל יותר פשוט לשנות את התוכן שלכם כך שיהיה שונה מן המועתק.

נתחו את מבנה האתר והשימושיות שלו

לאתר שיש לו מבנה סבוך מדי, קשה לניווט ולביצוע פעולות, כגון אתר עם טפסים מייגעים, כפתורים שקשה למצוא וקישורים המובילים להודעות שגיאה, הוא אתר שיסבול מדירוג נמוך בתוצאות החיפוש. סביר להניח שהאתר שלכם לא כזה, שכן עד עכשיו נהניתם כאמור מדירוג טוב, אבל יכול להיות שקרה בו משהו כתוצאה מטעות אנוש: עמודים נמחקו או מוזגו לכדי עמוד אחד, קישורים נשברו, תוכן קריטי נמחק או שינוי שבוצע בעיצוב או בתוכן אשר גרם בטעות לשיבוש בקוד האתר.

בדקו את קוד האתר

כולנו בני אדם, ולמרבה הצער כולנו עושים טעויות. ברגע אחד של חוסר תשומת לב, מתכנת יכול להעלות חלק חדש באתר ולשכוח לכלול אותו בקובץ robots.txt כדי שהוא ייסרק על ידי גוגל, או להפעיל עליו בטעות את התגיות noindex או nofollow, או להשתמש באופן שגוי בהפניה 301.

אם אתם חווים ירידה בדירוג בגוגל, בדקו האם בוצע לאחרונה שינוי כלשהו בקוד האתר. אם כן, יתכן ששם נעוץ מקור הבעיה. אגב, גם אם לא בוצע שום שינוי לאחרונה, עדיין כדאי לבדוק את קוד האתר ולוודא שהוא תקין.

בדקו מה עשו המתחרים

כמובן שיכול להיות שאצלכם הכל בסדר, אף אחד לא עשה שום טעות ושום דבר לא השתנה בגוגל או באתר, אלא שהמתחרים שלכם פשוט יצאו במהלך שהקפיץ אותם קדימה: העלו תוכן אטקרטיבי לאתר שלהם, שדרגו את העיצוב ועימו את חוויית המשתמש, שינו אסטרטגיית קידום אתרים וכדומה – ובגלל הזינוק שלהם למעלה ניכר שאצלכם השינוי הוא כלפי מטה.

בדקו מה השתנה אצל המתחרים. האם הם ביצעו שינוי בתוכן, בעיצוב, במבנה האתר וכדומה? יכול להיות שלא יהיה קל לאתר שינוי שכזה, אבל אם בכל זאת גיליתם מה אופיו – נסו לחקות אותו. אם זה עבד עבור המתחרים, זה יכול לעבוד גם לכם.

לסיכום

ירידה בדירוג של אתר בגוגל עשויה להצביע על בעיה קבועה או בעיה זמנית, אולם הדבר החשוב מכל הוא לאתר את מקור הבעיה במהירות האפשרית ולהגיב לה בהתאם. יתכן שהיא נעוצה בשינוי באתר שלכם, שנעשה בשל טעות אנוש; יתכן שמדובר בשינוי באלגוריתם של גוגל; ויתכן שהמתחרים שלכם הבריקו במהלך חכם שכדאי לחקות.

בכל מקרה חשוב לזכור כי ירידה בדירוג עשויה לקרות לכל אחד ובכל רגע ממגוון רחב של סיבות, אולם יש מה לעשות על מנת להתאושש ממנה ולהחזיר עטרה ליושנה.

אייל רחמים אייל רחמים
קידום אתרים | שיווק באינטרנט - מייסד דיגיטאץ'
מתמחה בשיווק B2B, קידום אתרים, שיווק עסקים באינטרנט, מייסד ומנהל בפועל את דיגיטאצ' חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, בזמן הפנוי שיש מרצה במכללה למנהל.
ניתוח ובדיקת האתר שלכם




    More Articles

    רוצים לקדם את האתר?

    לבדיקת אתר
    זה שדה חובה