חמישה דברים שכדאי למדוד כשמקדמים אתר
21 לNovember 2016

חמישה דברים שכדאי למדוד כשמקדמים אתר

חמישה דברים שכדאי למדוד כשמקדמים אתר

פעילות לקידום אתר במנועי החיפוש היא נושא מורכב ודינמי שמשתנה ככל שהזמן חולף. היא אמנם מתחילה בהצבת מטרות והגדרת יעדים, תוך פרישה של פעולות נקודתיות שאמורות להשפיע לחיוב על קידום האתר, אולם קמפיין קידום אתרים אינו פעולה בסגנון “שגר ושכח”; הוא כרוך בניהול מתמיד, מעקב ותגובה. האדם שמקדם את האתר חייב להישאר עם אצבע על הדופק ולבחון כל הזמן את השינויים החלים במגוון רחב של פרמטרים, על מנת לוודא כי פעולותיו מביאות לתוצאות הרצויות ולהגיב באופן מיטבי על מנת לייעל אותן.

לא מדובר בשניים שלושה פרמטרים ואף לא בעשרה, אלא בעשרות. התמקדות במספר מצומצם של פרמטרים משמעה הזנחת אחרים שיכולים להיות בעלי חשיבות לא פחות גדולה. לשם כך קיימים כלים רבים המאפשרים למדוד ביצועים מגוונים לאורך זמן ועל פי פילוח מדוקדק: דירוג האתר, מקורות מהם מגיעים גולשים אל האתר, קישורים נכנסים ויוצאים, אופן ההתנהגות של הגולשים כשהם בתוך האתר ועוד.

פעילות קידום אתרים מוצלחת תלויה בצרכים הייחודיים של כל אתר, מטרותיו ויעדיו. בנוסף, היא כרוכה בשימוש בכלים שונים ועבודה במספר אפיקים במקביל, בתלות במעקב האמור אחר השינויים ובמדידות המתקבלות כתוצאה מהשימוש בהם. עם זאת, קיימות פעולות נפוצות העשויות להיות רלוונטיות באופן כללי לרוב האתרים המבקשים להיות מקודמים במנועי החיפוש.

להלן חמישה דברים שכדאי למדוד כשמקדמים אתר על מנת לבצע פעילות קידום אתרים אופטימלית:

מדידת משך השהייה באתר

כל אחד יודע איך הוא עצמו מתנהג כאשר הוא גולש באינטרנט ומגיע לאתר שאינו מעניין, אינו עונה על הציפיות או הצרכים שלו: רובנו פשוט מפסיקים לקרוא אחרי שניים או שלושה משפטים, יוצאים החוצה וממשיכים לאתר הבא. אולם אם האתר כן מעניין ועונה בדיוק על מה שחיפשנו, כגון תשובה לשאלה או מידע על מוצר, אזי נמשיך לקרוא עד הסוף.

אם זה נכון לגבינו, זה נכון גם לגבי שאר הגולשים ברשת: כאשר אתר מוכיח את עצמו לגולש כבעל ערך, תוך שימוש בתוכן רלוונטי ומעניין בצירוף הנעה מתאימה לפעולה, הוא יוצר אצלו סיפוק ורצון לראות מה עוד יש לו להציע.

מכאן נובע כי מדידת משך השהייה בעמודים שונים באתר עשויה להצביע על איכות התוכן: עמוד שרוב הגולשים שוהים בו זמן קצר עשוי לכלול תוכן שאינו רלוונטי או לא שלם, מה שהופך אותו להזדמנות לשיפור והתייעלות; ניתן למשל לשקול לשפר את התוכן, לבצע הפניה לעמוד שבו נמדדו זמני שהייה ארוכים יותר או להסירו לחלוטין.

מעקב אחר שימושיות האתר

לאחר שנמדד משך השהייה של גולש באתר, ראוי לבחון מה הוא עושה לאחר שסיים לקרוא או לצפות בתוכן, וליתר דיוק: האם הוא יוצא מן האתר או ממשיך לשוטט בו.

אחד הכלים הנפוצים והידועים ביותר בתחום קידום האתרים, גוגל אנליטיקס, מאפשר לבדוק זאת (תחת הכותרת Pages/Session). זהו מדד המציג כמה עמודים נצפים בממוצע בכל ביקור של גולש באתר (כמות הצפיות בעמודים השונים חלקי כמות הביקורים). השאיפה היא שהמדד הזה יציג תוצאה גבוהה ככל האפשר, שכן משמעות הדבר היא שגולש אחד מבקר בממוצע במספר רב של עמודים.

איך ניתן לשפר את המדד הזה? הנה מספר רעיונות:
  • הוסיפו בתחתית העמוד הפניות לתוכן רלוונטי נוסף או לתוכן פופולרי אחר באתר. הדבר עשוי ללכוד את תשומת ליבו של הגולש ולגרום לו לקרוא תכנים נוספים.

  • נהלו את הקישורים הפנימיים באתר בתבונה: הוסיפו בגוף התוכן קישורים לעמודים רלוונטיים אחרים באתר, למשל על ידי כפתורים המניעים לפעולה.

  • שלבו באתר תוספים צדדיים על מנת להציג תוכן נוסף או הנעה לפעולה.

  • עשו שימוש בפופ-אפים שיופיעו כאשר הגולש מנסה לצאת מן האתר, ועודדו אותו להישאר בתמורה להנחה מיוחדת או תוכן בלעדי נוסף.

שימושיות האתר

אם תגלו כי על אף השיפורים הללו ואחרים עדיין קיימת בעיה והגולשים ממשיכים לעזוב את האתר לאחר עמוד אחד בלבד, יתכן וקיימת בעיה עמוקה יותר. לדוגמה, כדאי לבחון את שימושיות האתר במכשירים ובדפדפנים שונים או לבחון את זמני הטעינה של האתר.

מדידת תנועת גולשים ממכשירים שונים

יותר ויותר גולשים משתמשים בסמארטפונים ובטאבלטים כדי לגלוש באינטרנט, וכך זוכים לחוויית גלישה מעט שונה. בשל כך, זמן הטעינה והידידותיות למובייל הפכו להיות אלמנטים בעלי משקל רב על דירוג אתרים במנועי חיפוש, וככל שהשימוש במכשירים ניידים גובר, כך סביר להניח שהמשקל של תנועת הגולשים מן המכשירים הללו יגדל.

חשוב לזכור כי האתר מיועד קודם כל לגולשים אנושיים ורק אחר כך למנועי חיפוש, אולם ניתן למדוד נתונים רלוונטיים למובייל ולהשוות אותם לנתונים של גרסת המחשב השולחני (דסקטופ) על מנת לשפר את שימושיות האתר. אם למשל מתגלים הבדלים משמעותיים בפרמטר מסוים, כנראה שקיימת בעיה ויש לשקול את הדרכים לפתרונה.

מעקב אחר יחסי ההמרה

פעילות קידום אתרים אורגני חשובה על מנת לשפר את דירוג האתר במנועי חיפוש וכך להביא אליו יותר גולשים, אבל חשוב לא פחות לכוון לקהל יעד ממוקד על מנת להגדיל את הסיכויים שיבצע פעולה כלשהי באתר: הצטרפות לרשימת תפוצה, רכישת מוצר, מילוי פרטים ליצירת קשר עם נציג וכדומה.

בעזרת גוגל אנליטיקס ניתן לעקוב אחר הנתונים בפשטות: תחת Overview ניתן ליצור רשימה של יעדים רצויים, כגון מספר הגולשים שביקרו בעמוד מסוים או מספר הגולשים שלחצו על כפתור כלשהו, ולעקוב אחר ההתקדמות לכיוון היעדים הללו. ניתן גם לפלח את הנתונים על פי פרמטרים שונים ולהגדיר ערך כלשהו עבור יחסי ההמרה, בעזרתו ניתן לאמוד את עלויות ההמרות (החזר השקעה).

מעקב אחר הנתונים הנסרקים

מנוע החיפוש של גוגל סורק באופן מתמיד את הרשת, וככל שמושקע יותר מאמץ בבניית קישורים נכנסים והבאת גולשים לאתר, בחוויית משתמש חיובית, תוכן איכותי וזמן שהייה ארוך באתר, כך הוא ייסרק בתדירות גבוהה יותר.

ב- Search Console של גוגל, תחת “Crawl“, ניתן למצוא נתונים מגוונים מהם ניתן ללמוד רבות אודות הנתונים שגוגל סורק באתר ב-90 הימים האחרונים. הואיל ולא ניתן לשנות את טווח הזמן, מומלץ לעקוב באופן קבוע אחר המידע יקר הערך הזה ולבחון באמצעותו דרכי פעולה לשיפור. לדוגמה:

  • מספר העמודים שנסרקו צריך להיות גבוה ככל האפשר, על מנת שרוב התוכן של האתר יאונדקס בגוגל.

  • זמן ההורדה של עמוד צריך להיות נמוך ככל האפשר, שכן הוא מעיד על אלמנט משמעותי מאוד עבור גוגל והוא זמן טעינת האתר.

  • אם לאורך זמן ניכר כי זמן הטעינה עולה, יתכן ויש לפתור בעיה המשפיעה עליו.

  • אם מספר העמודים הנסרקים יורד, יתכן וקיימת בעיה של חסימת האתר לגוגל.

לסיכום,

מדידת מגוון רחב של פרמטרים הקשורים לקמפיין קידום אתר יכולה לאשש כי חלק מן הפעולות מצליחות כמתוכנן או להצביע על נקודות לשיפור. מומלץ לכל אתר, בהתאם למטרותיו ויעדיו, לערוך רשימה של פרמטרים למעקב באופן קבוע; כך, גם אם הפעילות אינה מתקדמת בקצב או בכיוון המשוער, ניתן לבצע שינויים והתאמות בתכנית הפעולה, לשפר ולפתח אותה תוך כדי תנועה על מנת להגיע לתוצאות קידום אופטימליות לאתר.

פליקס מילשטיין פליקס מילשטיין
מוסמך גוגל אדוורדס, בעל ידע וניסיון בטכניקות ואסטרטגיות קידום שונות. נשוי ואב ל2 בנים מדהימים.
ניתוח ובדיקת האתר שלכם




    More Articles

    רוצים לקדם את האתר?

    לבדיקת אתר
    זה שדה חובה