חמישה דברים שעליכם לדעת על האופוסום של גוגל
18 לOctober 2016

חמישה דברים שעליכם לדעת על האופוסום של גוגל

חמישה דברים שעליכם לדעת על האופוסום של גוגל

האופוסום הוא מכרסם שנפוץ בעיקר בצפון אמריקה. אחת התכונות הידועות ביותר שלו היא היכולת לזייף את מותו בצורה כל כך משכנעת שטורפים נוטים להתעלם מגופתו ולהמשיך על פנייה. התכונה הזו כל כך מזוהה עם האופוסום ש “לשחק אותה אופוסום” בעצם אומר בסלנג האמריקאי, לשחק אותה מת. בטח תהיתם למה בחרתי להתחיל מאמר בנושא קידום אתרים דווקא בשיעור זואולוגיה, ובכן, העדכון האחרון למערכת החיפוש המקומית של גוגל קיבל את הכינוי “אופוסום” מכיוון שהוא גורם לעסק שלכם להיראות כאילו הוא מת, למרות שהוא חי ובועט, רק מכיוון שהוא לא עומד בקריטריונים החדשים לחיפוש המקומי. אם אתם מרגישים מבולבלים כתוצאה מהעדכון אינכם לבד, אבל אל דאגה! אני כאן כדי לעדכן אתכם בכל מה שאתם צריכים לדעת, על מנת לעשות אופטימיזציה מלאה לתוצאות החיפוש המקומי שלכם.

העדכון עצמו משפיע בעיקר על שלישיית (באנגלית: three pack) העסקים שמופיעים מתחת למודול המפה כאשר משתמש מחפש שם של עסק מקומי. אחרי ניתוח מקיף של מספר עסקים וקטגוריות, הגעתי למסקנה שיש חמישה דברים עיקריים שעליכם לדעת על ה”אופוסום” של גוגל.

1. עסקים שנמצאים מחוץ לגבולות העיר מקבלים העלאה משמעותית בדירוג

בעיה ידועה בחיפוש המקומי לפני אופוסום הייתה השימוש המרכזי של גוגל בגבולות מוניציפליים על מנת לאתר עסקים. המצב הזה יצר בעיה ידועה- כאשר עסק שנמצא קרוב לעיר כלשהי אך לא בתוך גבולה הרשמי- הוא לא היה מקבל דירוג גבוה מספיק כאשר משתמשים היו מחפשים את סוג או אפילו שם העסק, על פניי עסקים רחוקים יותר ופחות רלוונטיים, שנמצאים בתוך העיר.

העדכון האחרון של גוגל שינה את חוקי המשחק, כיום גם עסקים שהכתובת הרשמית שלהם נמצאת מחוץ לגבולות העיר בה המשתמש מחפש עסק יכולים להיכנס לשלישייה הראשונה של החיפוש המקומי.

לדוגמה- שוחחתי לאחרונה עם מאפייה שנמצאת בגבעתיים, אבל רק מבחינה רשמית. המאפייה עצמה נמצאת בצד של הרחוב ששייך לגבעתיים, בעוד שהצד השני של הרחוב הוא חלק מרמת גן. לפני העדכון, כאשר משתמשים שגרו ממול למאפייה וחיפשו מאפייה קרובה ברמת גן הם קיבלו שלוש מאפיות אחרות ברמת גן. אחרי “אופוסום” העסק המדובר הופיע בהרבה יותר חיפושים ברמת גן באזור של המאפייה הגבעתיימית.

ההשפעה על עסקים היא ברורה – התוצאות של משתמשים יהיו הרבה יותר רלוונטיות למיקום שבו הם מחפשים בתי עסק, בלי קשר לגבולות מוניציפליים שרירותיים.

חיפוש מקומי

2. הכתובת והמבנה העסקי שלכם חשובים יותר מתמיד

חלק חדש בפילטר המקומי של Google כחלק מהעדכון האחרון הוא סינון תוצאות לפי מידע רקע על העסק, ולא רק לפי הדירוג האורגני המסורתי ומיקום ספציפי.

לפני העדכון, אם משה היה מחפש עורך דין לתביעות רפואיות הוא לרוב היה מוצא שלושה עורכי דין מאותה פירמה בשלישיית העסקים המקומיים. העדכון החדש מסנן את התוצאות האלה על מנת לספק למשתמשים מספר תוצאות מגוונות ככל האפשר.

כאשר שני עסקים נפרדים רשומים תחת אותה קטגוריה עסקית ובאותה הכתובת, גוגל מפלטרת את התוצאה בעלת הדירוג האורגני הנמוך יותר מהשלישייה הפותחת. אבל העדכון לא מסתיים שם. כאשר עבדתי עם שתי פרקטיקות רפואיות שעבדו באותו בניין משרדים ברחובות, מצאתי שלמרות ששתיהן רשומות בשתי כתובות שונות, מכיוון שהבניין היה בשתי כתובות שונות- אחת לכל אחת מהכניסות השונות למבנה. כך גוגל חכמה אפילו יותר מזיהוי פשוט של הכתובת, אלא ממש מצליחה להבין את המיקום המדויק של בית העסק על מנת לתת תוצאות רלוונטיות ביותר. העדכון תקף גם לאותו בית עסק כאשר יש לו שני שמות, מספרי טלפון, וכתובות שונות, אבל שני האתרים נמצאים בבעלות משותפת. כך שני סניפים שונים של אותה רשת בתי קפה בחיפה שנמצאים בשני צדיו של רחוב פרויד לא הופיעו שניהם בשלישייה הפותחת, אלא הופיעו לסירוגין, למרות שדירוג קידום האתרים האורגני שלהם היה זהה.

ה”אופוסום” של גוגל לוקח את כל זה אפילו צעד אחד קדימה, כאשר דיברתי עם בעל שתי מכולות בבאר שבע, גיליתי דבר משונה. שתי מכולות שלו, שהן עסקים נפרדים, עם שמות נפרדים, מספרי טלפון נפרדים, אתרים נפרדים ושרתי אחסון נפרדים שנמצאות באותו רחוב, נחשבו על ידי גוגל כאותו בית עסק, והמכולת בעלת הדירוג הנמוך יותר סוננה על ידי האלגוריתם. שימו לב, הקשר היחיד בין שתי המכולות הוא מנהלתי- לשתיהן יש את אותה חברת אם, מה שבאמת גורם לך להבין את העצמה של האלגוריתם החדש של גוגל לאיתור עסקים זהים במיקומים קרובים.

העדכון לא מפסיק כאן, כאשר שני בתי עסק נמצאים באותה קטגוריה וקרובים מאוד אחד לשני, יש סבירות גדולה יותר שפחות מהם יופיעו על המפה, וככל שאזור החיפוש רחב יותר, יופיעו פחות בתי עסק בסביבה אחת, ויותר בתי עסק מפוזרים על פני כלל אזור החיפוש.

חיפוש מקומי

3. המיקום הפיזי של המחפש חשוב יותר מתמיד

עבדתי עם חברה בירושלים עם סניפים בתל אביב. כאשר הם ניסו לחפש את הסניף הספציפי לו עשינו קידום אורגני בגוגל, הם ראו שהם לא מצליחים למצוא את עצמם בשלישייה הפותחת, וזאת למרות שהצלחנו להכניס את הסניף הספציפי הזה לשלישייה מבעוד מועד. כאשר אני עשיתי את החיפוש בתל אביב לעומת זאת, הסניף המקומי אותו קידמנו היה הראשון בשלישייה. כל זאת אחרי שבמקור, המנכ”לים בירושלים ראו בדיוק את אותן תוצאות שאני ראיתי, מכך ניתן רק להסיק שניתן משקל גדול הרבה יותר למיקום של המחפש כאשר נקבע דירוג תוצאות החיפוש המקומי.

כך נראה שעל מנת לקבל את אותן התוצאות שהיינו מקבלים בעבר מכל מיקום בישראל, נצטרך היום להיות בעיר או באזור שקרוב לעסק המדובר, בעוד שבמקום אחר, אזור המיקום של החיפוש יהיה גדול יותר ובכך השלישייה הפותחת תהיה שונה לחלוטין, מסיבות ברורות.

4. שינויים קלים במילות חיפוש משפיעים הרבה יותר

נראה שבאופן כללי אחד הדברים העיקריים שעדכון אופוסום עשה לשלישייה הפותחת של החיפוש המקומי הוא להגביר את הרגישות שלה. כתוצאה מכך, נראה ששינויים קלים בחיפוש (למשל חיפוש שם או סוג העסק בתל אביב או בתל אביב-יפו), משנים בצורה משמעותית את תוצאות החיפוש בשלישייה הפותחת, עליה נראה שהעדכון משפיע יותר מכל.

ניתן לראות זאת בצורה טובה עם שינוי סדר המילים, כלומר חיפוש של עורך דין בתל אביב או תל אביב, עורך דין יספקו תוצאות שונות בשלישייה כמו גם שינוי בין חיפוש לעורך דין או לעו”ד. אם נחפש עורך דין בתל אביב, או עורך דין בת”א, גם אז נקבל תוצאה שונה. קשה להבין למה כיוונו גוגל כאשר הם הכניסו את האלמנט הזה לעדכון. נקווה שהווריאציות האלה הן פועל יוצא של בדיקות שגוגל עושה וניתן להניח שהן ירגעו בחלוף הזמן.

ביטויים לחיפוש מקומי

5. נראה שהסינון המקומי עובד עצמאית מהסינון האורגני

נראה שאפילו כאשר האלגוריתם מסנן תוצאה כלשהי מסיבה אורגנית, כלומר כחלק ממנוע החיפוש הכולל של גוגל, אין זה אומר שהחיפוש המקומי המחודש ישתמש באותם סינונים, ולפעמים אפילו ילך נגדם.

עבדתי עם בעל של חברת ניקיון שהיו לו שני אתרים נפרדים, מכיוון ששניהם היו דומים, הסינון האורגני של גוגל העלים אחד מהם מתוצאות החיפוש. לצערו, הוא עשה את הטעות וחיבר לדף העסק שלו בגוגל דווקא את העמוד שסונן. לאחר הגעתו של ה”אופוסום” של גוגל, נראה שהוא מקבל דירוג בשלישייה הפותחת, דווקא דרך העמוד שסונן, וזאת מכיוון שהעמוד הזה מחובר לעמוד העסקי שלו. כך ניתן לראות שהחיפוש המקומי לוקח חיים משלו ואינו עובד “תחת” החיפוש האורגני, אלא לצידו ולעתים אפילו מעליו.

נראה שאפילו שימוש בWWW לפני שם הדומיין כמו שהוא רשום באתר משפיע על החיפוש המקומי, בעוד שהוא משפיע בצורה שונה על האלגוריתם האורגני, מה שעוד מבסס את הטענה שהאלגוריתמים עצמאיים יותר משאי פעם היו.

לסיכום,

ניתן לראות בבירור שגוגל לקחה על עצמה משימה פשוטה אך מסובכת- הם רצו לגרום למותגי העל לעבוד קשה יותר על מנת להגיע לדירוגים הגבוהים יותר ובעצם הטו את הכף לטובת הצרכן על ידי הצגה של אופציות רלוונטיות אם כי פחות מנוסות ובעלות אמצעים לקידום אתרים. עם הזמן נוכל ללמוד את העדכון הזה ולהבין איך לייצר עמודים ופרקטיקות עבודה טובות יותר גם תחת החיפוש המקומי העצמאי והחזק יותר.

חשוב לציין שנראה שהעדכון נמצא בשלבי טסטינג ועדיין פועל בצורה של ניסוי וטעייה, ככה שניתן לצפות לפחות וודאות לגבי תוצאות ודירוגים של חיפושים שונים בשבועות ואולי אפילו בחודשים הקרובים.

אז אל תשחקו אותה אופוסום, תראו לכולם שבית העסק שלכם חי בעזרת אופטימיזציה לחיפוש מקומי!

פליקס מילשטיין פליקס מילשטיין
מוסמך גוגל אדוורדס, בעל ידע וניסיון בטכניקות ואסטרטגיות קידום שונות. נשוי ואב ל2 בנים מדהימים.
ניתוח ובדיקת האתר שלכם




    More Articles

    רוצים לקדם את האתר?

    לבדיקת אתר
    זה שדה חובה