מחקר מילות מפתח: מדריך למתחילים וטיפים למתקדמים
26 לApril 2023

מחקר מילות מפתח: מדריך למתחילים וטיפים למתקדמים

מחקר מילות מפתח: מדריך למתחילים וטיפים למתקדמים

כל מקדם SEO יודע כי מחקר מילות מפתח הוא הבסיס הכי חשוב לעבודה שלו. בסופו של דבר, אם מחקר מילות המפתח מוטה, כל האסטרטגייה השיווק במנועי חיפוש לא תהיה מדויקת, הרי הכל מתחיל מהבסיס.

רק כדי לסבר את האוזן, כ-90% מהאתרים לא נהנים כמעט כלל מטראפיק אורגני.

אבל, כ-60% מהגולשים לעומת זאת, קודם כל יבחרו בתוצאות האורגניות. 

המשמעות היא שרק 10% מהאתרים מושכים כ-60% מהגולשים 🤯

במילים אחרות, כדי להיות מקדמי על, אתם קודם כל צריכים לבנות לעצמכם תשתית טובה .מילות מפתח הן הלב הפועם של האלגוריתם של גוגל, הן אלו אשר משפיעות על הדירוג בעיקר כי הן מהוות תשתית לתוכן שיהיה באתר וכתוצאה מכך על כל ה-SEO של האתר ולכן חשוב להשקיע במחקר מילות מפתח וגם לדעת איך לעשות אותו נכון.

בפוסט הבא, אגדיר במדויק מה זה מחקר מילות מפתח, אתן לכם את כל הסיבות ל-למה הוא כל כך משמעותי בתהליך והכי חשוב, אסביר לכם צעד אחרי צעד איך לעשות את זה נכון ואילו כלים עומדים לרשותכם בדרך. שנתחיל? ברור שכן!

בואו נדבר קצת מושגים

עד שלא נכנסים לנבכי ה-SEO והשיווק הדיגיטלי, לא מבינים עד כמה מילות מפתח הן חלק משמעותי בפעילות השיווק במנועי חיפוש, יתרה מזאת, רוב האנשים לא מבינים עד כמה שלב מחקר מילות המפתח מהווה בסיס להתקדמות ולהתפתחות, אבל אל תדאגו מבטיח שעד סוף המאמר תבינו הכל. אבל לפני כן, בואו ניגע בכמה מושגים בסיסיים שחשוב להכיר.

מהן מילות מפתח בכלל?!

אני רוצה לדבר רגע על האלגוריתם של גוגל 🙂 תחשבו כמה מידע יש בידיים של גוגל, מיליוני אתרים, מיליארדי סוגי תכנים וביליון משתמשים המון המון נתונים, אז איך אפשר להתאים את השאילתות לתוכן בכלל ועוד להצליח לקלוע בול? אז התשובה היא….מילות מפתח!

מילות מפתח בעצם מקשרות בין החיפוש של המשתמש, לבין תוצאות החיפוש המוצעות לאותו המשתמש ולכן הן כל כך חשובות. ככל שתצליחו להיות במקומות גבוהים יותר במילות המפתח הרלוונטיות ביותר לענף, או התחום שאתם פועלים בו, ככה תצליחו לייצר יותר תנועה באתר, יותר מודעות לעסק שלכם ובשורה התחתונה – לייצר יותר עסקאות = יותר הכנסות. 

סוגי מילות מפתח

קיימים סוגים שונים של מילות מפתח, בהתאם לשלב חיפוש מילות המפתח בו אתם נמצאים:

SEED

זרעי מילות מפתח (כן, זה נשמע פחות טוב בעברית) הם בעצם ההתחלה של מחקר מילות המפתח. מדובר על המילים הכי בסיסיות שאתם חושבים עליהן ובעצם דרכן נחשוב על מילים נוספות.

LSI 

LSI הוא בעצם דיוק מילת המפתח שלנו ובעצם עוזרת למנועי החיפוש להבין באיזה תחום מדובר. לדוגמא, אם אשתמש במילה “תיק”. יכול להיות שאנחנו מדברים על תיק בבית משפט, על תיק גב, “תיק” כמילת סלנג ועוד המון ורסיות אפשריות. LSI הוא בעצם דיוק סמנטי של מילת המפתח על מנת להתאימו לתוצאות שאתם רוצים להופיע בהן.

ביטויים תואמים

חשוב להבין אם יש ביטויים נוספים שכדאי לבחון כאשר אנחנו מבצעים מחקר מילות מפתח. אם לדוגמא אני מתקין דודים, השימוש במילה בוילר נפוץ גם הוא. אז איך מחליטים איזו מילה משמעותית בכלל כאשר יש לנו משאבים מוגבלים?

מהם האינדיקטורים החשובים על מילות מפתח

כדי שנוכל לדייק את מחקר מילות המפתח שלנו ולזקק אותו רק לביטויים המשמעותיים ביותר עבורנו, כדאי לבדוק את האינדיקטורים הבאים:

  • טראפיק – Search volume

כמה חיפושים יש למילים האלו בחודש? תחשבו על זה ככה, אם חשבתם על מגוון רחב של מילים, אבל הן לא מחופשות בכלל, אז הן לא רלוונטיות. על מנת להשקיע במילת חיפוש, חשוב שיהיה לה נפח חיפושים. 

  • סמכותיות

גוגל אוהב מאוד לתת במה לאתרים בעלי סמכות. מה זה אומר סמכות בעצם? זה אומר שאתם מהווים מקור מידע מוסמך עבור אנשי מקצוע מהתחום שלכם באמצעות תכנים איכותיים ומעשירים. או במילים אחרות, תשקיעו טוב טוב בתכנים שאתם כותבים!

  • כוונת משתמש

לאחרונה, גוגל הבין (או יותר נכון המהנדסים של האלגוריתם הבינו) שאחד הפקטורים שמגדירים רלוונטיות זה כוונת המשתמש. מה זה אומר? זה אומר שגוגל יודע להתאים את תוצאות החיפוש לפי המילים אותן בוחר המשתמש. במילים אחרות, גוגל מתאים לו את התכנים. לדוגמא, אם התחלתם מחקר על תהליך רפואי כלשהו ואתם רק רוצים להבין באופן כללי מה נדרש, אתם ככל הנראה תרצו לקבל תכנים אינפורמטיביים המסבירים על התהליך. או לחילופין, סיימתם את שלב המחקר ועכשיו אתם מוכנים להתחיל לחפש את הרופא שיבצע את התהליך, כאן הכוונה שלכם אחרת וגם תוצאות החיפוש יהיו שונות. חשוב להתאים את מילות החיפוש לכוונת המשתמש. 

  • תחרותיות

לא פחות חשוב מהשניים העליונים, זה להבין כמה תחרות יש על אותן מילות החיפוש שבחרתם. אם לדוגמא, אתם מגיעים מתחום הביטוח והחלטתם ללכת על המושג “ביטוח בריאות”. בלי לעשות מחקר אני יכול לנחש כי ישנה תחרות עצומה על מילות החיפוש האלה וכמו כן, קיימים אתרים גדולים וותיקים שככל הנראה מקבלים את הבמה. ואז בדקתי וגם צדקתי 🙂:

מהו מחקר מילות מפתח

אז אחרי שנגענו במילות מפתח והסברתי קצת מי נגד מי, בואו נדבר על מחקר מילות מפתח. מחקר מילות מפתח (שנגעתי בו קודם בכמה מילים), הוא מחקר שמבצעים אנשי שיווק ודיגיטל המעוניינים לשפר את הדירוג שלהם במנועי החיפוש בשאילתות רלוונטיות לתחום שלהם. 

כמו שכבר אמרתי, האלגוריתם של גוגל מבוסס על מילות מפתח שהן הבסיס הראשון לתוצאות החיפוש.

מחקר מילות מפתח בעצם עוזר לכם למקד את מילות המפתח ולקבל תובנות לגבי שאילתות החיפוש שקהל היעד שלכם מבצע בגוגל. המטרה היא לא לכתוב תכנים סתם לשם הכתיבה והעשרת האתר, אלא לכוון לתכנים שיתנו מענה לחיפושי גולשים.

מדוע מחקר מילות מפתח חשוב?

אם להיות כנה, מחקר מילות מפתח הוא החלק החשוב ביותר בעבודה אל מול מנועי החיפוש, היות והוא מהווה בסיס להצלחה שלכם. למה? כי כל התשתית שתבנו אחרי זה תבנה על סמך מחקר מילות המפתח שאספתם והחלטתם שהן הכי רלוונטיות עבורכם. במידה ולא תעשו את השלב הזה בצורה מדויקת, אתם עלולים להחטיא למטרה ויקח לכם זמן עד שתבינו כי מדובר על בעיה במילות המפתח. בסופו של דבר אם בניתם תוכן סופר איכותי, אבל מילות המפתח הכי רלוונטיות לא נמצאות שם התוצאה תהיה שאף אחד לא יצרוך את התוכן הזה כי הוא פשוט לא יופיע בתוצאות החיפושים. אז במה עוד יכול להועיל מחקר מילות מפתח?

תובנות שיווקיות

מחקר מילות מפתח יכול לסייע לכם לגלות תובנות שיווקיות ומגמות חדשות שקורות בשוק. אתם יכולים פתאום לגלות טרנד חדש ופופולרי שתוכלו להשקיע בו.

יותר טראפיק

מחקר מילות מפתח מדויק המבוסס על מילות מפתח שיתאימו לכם ולתוכן שאתם מפרסמים תמשוך קהלים חדשים ותגדיל את התנועה.

יותר לקוחות

בסופו של דבר, מטרת העל בכל פעולת שיווק שהיא זה הגדלת מאגר הלקוחות. עם מחקר מילות מפתח תוכלו לכוון לקהלים חדשים שאתם רוצים להגיע אליהם.

בכל מקרה, זה לא משנה אם אנחנו מדברים על קידום ממומן, או על קידום אורגני, בכל מקרה התשתית תהיה מילות מפתח היות וכך האלגוריתם של מנועי החיפוש עובד.

כיצד למצוא רעיונות למילות מפתח

ועכשיו נגיע לשלב שלעיתים יכול להיות מאוד מאתגר – איך מוצאים רעיונות למילות מפתח?! ש כל מיני שיטות עבודה ודרכים כדי לקבל רעיונות מעולים למילות מפתח וכל מקדם בוחר את שיטת העבודה הנוחה והטובה יותר עבורו.

שלב ראשון – רשימה (SEEDS)

החוק שלי – קודם כל תתחילו ומשם נתקדם. במקום לשבת ולהתחיל לחשוב על המילים הכי מתוחכמות שאתם יכולים למצוא ואז תתקעו, תתחילו בקטן ופשוט. אני תמיד מכין רשימה של מילות מפתח בולטות שהן די טריוויאליות, אבל זה כמו להדליק גפרור בשדה קוצים, זה מתחיל קטן ומתפשט לכל עבר. נסו לחשוב מה הייתם מקלידים בגוגל כדי לקבל את האתר שלכם כתוצאה, אני חושב שבסופו של דבר לא צריך להיות מהנדס של גוגל כדי להבין מה גוגל מחפש, הוא רוצה לתת את החוויה הטובה והמדויקת ביותר למשתמשים שלו.

לשם הדוגמא בואו נגיד שיש לכם יקב אשר מוכר יינות בייצור מקומי ויש לכם אתר מכירות משולב עם תדמית עבור מבקרים פוטנציאלים. בואו נחשוב אילו מילים יכולים להיכנס לרשימת המילים הבסיסית?

  • יין ישראלי
  • יין אדום 
  • יין בוטיק
  • בקבוק יין
  • יין איכותי

טוב הבנתם את העניין. הכי חשוב זה לא להיקשר לאף מילה מהרשימה הזאת כי היא הולכת להשתנות עוד הרבה עד שתגיעו לרמת דיוק מטורפת, שבסופו של דבר, תביא לכם תוצאות מדהימות. 

לרוב נקבל את הרשימה הזאת מבעל העסק איתו אתם הולכים לעבוד (במידה ואתם עוסקים בקידום כמובן) או אפילו להיות סופר טכנולוגיים ולקשקש קצת עם צ’ט GPT שיביא לכם רשימה ראשונית. שימו לב שבמקרה כזה גם המתחרים שלכם יכולים לעשות בדיוק אותו הדבר אז תהיו זהירים עם זה.

שלב שני: כלים לחקר מילות מפתח

יש לנו רשימה ראשונית, יופי ומה הלאה? אז אגלה לכם שקיימים כלים כמו לדוגמא כלי מילות מפתח של גוגל, המאפשרים לכם להרחיב את רשימת ביטויי מילות המפתח לקידום, באמצעות חיפוש של מילת מפתח כלשהי. לאחר מכן, רוב מקדמי האתרים משתמשים בכלים שונים – כמו כלי מילות המפתח של גוגל, Google Suggest Tool, ו-Google Trends – כדי להרחיב את רשימת ביטויי המפתח לקידום, על ידי ביצוע חיפוש מורחב למציאת מילות חיפוש דומות.

איזה כלים קיימים היום ומה היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם?

גוגל 

אז נכון שבמקור כלי מילות המפתח של גוגל מיועד בעצם לקידום ממומן, אבל יכול להתאים באותה המידה גם לקידום אורגני.

יתרונות: הכלי בחינם, הצעת מילים שלא בהכרח מכילות את מילת החיפוש שהקדלתם ומאפשר הזדמנויות חדשות.

 חסרונות: אפשרויות מוגבלות, קצת מיושן (מבחינת האלגוריתם) ביחס לכלים אחרים.

Ahrefs –

תוכנה למקדמי אתרים כחלק מהפונקציות המדהימות שהיא מציעה, היא מציעה גם מחקר מילות מפתח.

 יתרונות: כמות עצומה של אפשרויות, אפשרויות סינון, אלגוריתם מתקדם.

 חסרונות: דורש השקעה כספית במנוי, יותר מתאים לשפה האנגלית.

Mongols – KWfinder

תוכנה נוספת שיכולה לסייע להם למחקר מילות מפתח איכותי היא kwfinder מבית Mongols. התוכנה מסייעת להקלה על חיפוש מילות מפתח ומשלבת תכונות שימושיות נוספות.

יתרונות: ממשק קל ונוח לשימוש, אפשרות לניתוח מתחרים.

חסרונות: מנוי בתשלום, יותר מתאים לשפה האנגלית.

בשעה טובה ומוצלחת, סיימנו עם החלק של איסוף המילים סוף סוף ועכשיו מתחילים לחלק המהותי במחקר מילות המפתח. אחרי שנסיים את כל השלבים הבאים בעצם נצא עם רשימת מילים מזוקקות ומדוייקות שיהוו בסיס לכתיבת תוכן למקומות ראשון בגוגל. מוכנים לזה? המדריך המקוצר של Digitouch מ-ת-ח-י-ל-י-ם!

מחקר מילות מפתח – כזה שייקח אתכם הכי גבוה

רגע, לפני שאנחנו רצים על החומר, תוודאו שיש לכם:

  1. גישה לאחד מהכלים שציינתי – Google keywords planner או Ahrefs – שימו לב, העיקרון הוא אותו העיקרון בדיוק, ההבדל הוא באיכות המידע שתקבלו. ברמה הפרקטית, תוכלו להשתמש בשניהם. ההמלצה שלי היא להשתמש בכלי של גוגל. נכון ש – aherfs מאפשרת עולם שלם של הזדמנויות אבל בשפה האנגלית (בווווז) ולכן לא תוכל לסייע באותה הרמה. במידה ואתם מנהלים אתרים באנגלית ועושים קידום בארה”ב אז ללא ספק aherfs תהיה טובה יותר.
  2. גישה לאקסל או גוגל שיט – תפתחו גוגל שיטס ותצרו טבלה לשם שמירת הביטויים שמצאנו. 

 שלב 1: נתחיל ברשימה

יאללה מתחילים בעבודה והשלב הראשון הוא לחשוב על כל הביטויים שהמשתמשים יכולים לחפש כדי למצוא אתכם! תתחילו קודם כל מנושא על ועליו תלבישו ביטויי מפתח שלדעתכם רלוונטיים. אז השלב הראשוני שלנו בעצם כולל את כל הנושאים בהם אתם פועלים. לצורך הדוגמא ניקח אתר של עורך דין לתעבורה.

בואו ננסה לחשוב על רשימת נושאים הרלוונטיים לאותו עורך דין (כלומר התחומים בהם הוא מטפל) (בין 5-10) ונכין רשימה:

  • מחיקת נקודות 
  • נהיגה בשכרות
  • נהיגה תחת השפעת סמים 
  • פסילת רישיון נהיגה
  • שלילת רישיון נהיגה
  • נהיגה במהירות מופרזת

נסו לשים את עצמכם בנעליים של הלקוח הפוטנציאלי שלכם. באילו נושאים אתם יכולים לעזור לו ולא פחות חשוב באילו תחומים אתם הייתם רוצים להתמקד? ואת כל הביטויים שאספנו נכניס לאקסל אבל רגע, מתי נכנס השלב של מילות מפתח? הו! בדיוק בשביל זה יש את שלב 2 🙂

שלב 2: בדיקה באמצעות Google Search box:

יאללה הגיע הזמן למלא את מילות המפתח הכלליות שאנחנו חושבים עליהן, עבור כל אחד מנושאי העל שלנו. כל נושא כזה מוגדר כ-“דלי” ואליו בעצם “שופכים” את כל מילות המפתח הראשוניות שנחשוב עליהן. חשוב מאוד לא לדחוף מילים בכוח, אתם לא רוצים לסיים עם רשימת מילים בלתי נגמרת על ביטויים מאוד נישתיים, תחשבו כללי בשלב הזה.

חיזרו על הפעולה הזאת עבור כל אחד מהנושאים שהוספתם לרשימה בשלב 1 ותוסיפו מילות מפתח. זה נראה ממש ככה:

שלב 3: הגיע הזמן להשתמש בכלי לתכנון מילות מפתח של גוגל!

הופה! עכשיו יש לנו רשימה מלאה של נושאים ועבור כל אחד מהנושאים מילות מפתח רלוונטיות. ומה השלב הבא? כמובן לבדוק את המילים האלו לפי האינדיקטורים שציינתי בתחילת המאמר: נפח חיפוש, כוונת משתמש ולא פחות חשוב התחרות על אותן מילים. 

לאחר הבדיקה והוספת הנתונים לטבלה שלנו, תוכלו לראות תמונת מצב ברורה – באילו נושאים כדאי לכם להתמקד ותחת אותם נושאים – באילו מילים כדאי להתמקד?

איתי רחמים איתי רחמים
מקדם אתרים בשוק הבנלאומי מוסמך גוגל אדוורדס, בעל ידע וניסיון בטכניקות ואסטרטגיות קידום שונות.
ניתוח ובדיקת האתר שלכם




    More Articles

    רוצים לקדם את האתר?

    לבדיקת אתר
    זה שדה חובה