• eyal@digitouch.co.il
  • 072-3308587

נגישות אתרים הקדמה כללית:

כבעל אתר אינטרנט אתה נדרש לבצע נגישות לאתר שברשותך לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שנחקק בשנת תשנ"ח-1998 אשר קובע כי לאנשים עם מוגבלות יש זכות מלאה להשתתף באופן שוויוני ופעיל בכל תחומי החיים, וזאת מתוך עקרונות של שוויון, הכרה בערך האדם, כבודו וחירותו. בנוסף, מעגן החוק את מחויבותה של החברה, הן גופים ציבוריים והן פרטיים, להגשים את זכויותיהם של בעלי המוגבלות >>> מתוקף חוק זה נקבעו בשנת תשע"ג 2013 תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות). התקנות הללו מפרטות את הדרכים בהם ניתן ליישם את החוק, בעזרת רשימה מדויקת של קריטריונים מדויקים להנגשת מבנים, שירותים וכדומה, עבור כלל בעלי המוגבלויות השונות (בהם אנשים עם לקות פיזית, נפשית או שכלית, קוגנטיבית, קבועה או זמנית).

סעיף 35 בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תשע"ג 2013 עוסק בהתאמות נגישות בשירותי האינטרנט. קל להבין מדוע נכלל נושא האינטרנט בתקנות אלה, מאחר ויש לו קשר הדוק לחיים היומיומיים של כולנו היום יותר מאי פעם: אנו משתמשים באינטרנט באופן תדיר בתחומים כמו בריאות, תרבות, אקדמיה, צרכנות ועוד, החל מלתקשר עם חברים דרך פייסבוק, המשך בהזמנת כרטיסים להצגות תיאטרון ועד לאפשרויות לימודים באופנים מקוונים שונים. אם כן, ממש כפי שהיום ברור שבכל מגרש חנייה יש לשריין מספר מקומות קרובים לכניסה עבור חניות נכים, כך ברור שיש להתחייס לעניין נגישות אתרים ולהנגיש את אתרי האינטרנט לציבור הגולשים עם המוגבלויות.

נגישות אתרים

יתרונות הנגשת אתרי אינטרנט לגולשים עם מוגבלויות

מעבר ליתרון הברור מאליו של נגישות אתר אינטרנט לגולשים עם מוגבלויות, יש לנושא הזה מספר יתרונות משמעותיים נוספים גם לבעלי האתרים עצמם.

בראש ובראשונה, החוק במדינת ישראל מחייב כל אתר אינטרנט להיות מונגש, ואם לא כן אזי בעליו של האתר עלול לספוג קנסות כספיים כבדים. שנית, מדובר בנושא של אחריות חברתית, וראוי שאדם החי בחברה הכוללת אנשים עם מוגבלויות לא ידיר אותם מן האתר שלו.

אם לא די בכך, הרי שסביר להניח כי כל בעל אתר אינטרנט יהיה מעוניין בתנועת מבקרים גדולה ככל האפשר באתר שלו; היות וציבור האנשים עם המוגבלויות השונות מוערך בכ-25% מן האוכלוסייה בישראל, הרי שמדובר בנתח משמעותי מקהל היעד הפוטנציאלי. מכאן שבעזרת הנגשה מתאימה של אתרי אינטרנט ניתן אף להגדיל את יחסי ההמרה, להוריד אחוזי נטישה, להגדיל זמן שהות ממוצע באתר ועוד.

כמו כן, מנועי החיפוש, ובראשם גוגל, נוטים "להעריך" יותר אתרים מונגשים, ולדרגם בין תוצאות החיפוש במקומות גבוהים יותר מאתרים שאינם מונגשים, מה שיכול להביא לאתרים המונגשים גם יותר מבקרים שאינם גולשים עם מוגבלויות אלא אחרים שפשוט חיפשו מחרוזת רלוונטית כלשהי במנוע החיפוש.

מיהם הגולשים הזקוקים להנגשת אתר אינטרנט?

נגישות אתרים מתייחסת להנגשת המרחב האינטרנטי לציבור של אנשים עם מוגבלויות שונות: גולשים עם מוגבלויות בראייה, כגון עיוורים, לקויי ראייה ועיוורי צבעים; גולשים עם מוגבלויות פיזיות המתקשים בתפעול של המקלדת או העכבר; כבדי שמיעה וחירשים; גולשים עם מוגבלויות שכליות; גולשים עם לקויות למידה ועוד.

כיצד מנגישים אתר אינטרנט לגולשים עם מוגבלויות?

תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תשע"ג 2013 קובעות כי כל אתר אינטרנט חייב להיות נגיש לגולשים עם מוגבלויות החל מאוקטובר 2015, ואתרים שעלו לאוויר לפני כן מחוייבים לערוך התאמות נגישות עד לאוקטובר 2016. כחלק מהנגשת האתר, עליו להיות נגיש לא רק בגרסת הדסקטופ שלו (כלומר, האתר שנצפה באמצעות מחשב רגיל) אלא גם בגרסת המובייל הנצפית באמצעות מכשירים ניידים כגון סמארטפונים וטאבלטים.

משמעותה של נגישות אתרים היא כי כל אתר אינטרנט ישראלי נדרש לעמוד בהנחיות התקן הישראלי להצגת תכנים נגישים באתרי אינטרנט ת"י 5568, אשר אימץ את מסמך ההנחיות Wcag 2.0 (Web content accessibility guidelines), שהוא מסמך טכני המתעדכן מעת לעת ומספק מידע אודות הנגשת אתרי אינטרנט עבור אנשים עם מוגבלות של גוף התקינה הבין-לאומי W3C – World Wide Web Consortium.

הקריטריונים לביצוע התאמות הנגישות בדפי אינטרנט נחלקים באופן כללי לשלוש רמות נגישות:

  • רמה A – הבסיסית ביותר
  • רמה AA – רמת נגישות בינונית (והמקובלת ברוב מדינות העולם)
  • רמה AAA – רמת נגישות גבוהה

לכל רמת נגישות יש קריטריונים מדויקים, והעמידה בתנאי רמה מסוימת מחייבת גם עמידה בתנאי הרמות הנמוכות יותר. דהיינו, למשל, הנגשה ברמת AA מחייבת עמידה בקריטריונים של רמה AA בנוסף לאלה של רמה A.

החוק הישראלי מחייב הנגשת אתרי אינטרנט לרמת AA. רמה AAA, הגם שהיא הרצויה ביותר, עשויה להיות בלתי אפשרית, יקרה מדי או סבוכה מדי לביצוע עבור חלק מן התכנים; על כן הוחלט שלא לחייב אותה, אלא לעודדה בלבד.

דוגמאות – נגישות אתרים

אתר נגיש מאפשר לגולשים עם מוגבלויות לבקר בו, לשוטט ולהתמצא בתוכו ולבצע מגוון של פעולות כגון הרשמה, הורדה או קנייה. זאת באמצעות מגוון רחב של דרכים, כגון:

  • שימוש בתוכנות ייעודיות המאפשרות הקראה אוטומטית של טקסט כתוב
  • שימוש באפשרויות שינוי גודל הפונט בו נכתב הטקסט
  • אפשרות ממשק עם טכנולוגיה מסייעת, כגון מסך המתרגם את הטקסט לכתב ברייל
  • הוספת תיאורים טקסטואליים לאלמנטים עיצוביים כמו תמונות או כפתורים תוך שימוש בתגי Alt
  • הוספת כתוביות, תמלול או תרגום לשפת הסימנים
  • אפשרות ניווט באתר, כגון מילוי טפסים ומעבר בין עמודים, באמצעות המקלדת ולא באמצעות העכבר
  • אפשרות לשנות את צבעי האתר ואת הניגודיות
  • שימוש בתכנים פשוטים וברורים על מנת שיהיו קלים להבנה

קיימות עוד שיטות רבות שניתן ליישם בתחום של נגישות אתרים, ואת כולן ניתן למצוא בת"י 5568 להנגשת אתרי אינטרנט.

עלויות הנגשת אתרים

נגישות אתרים אינה זולה, אולם משתלמת: אתר שאינו מונגש לאנשים עם מוגבלויות עלול למצוא את עצמו נתבע על ידי גולשים בשל הפרת החוק, והקנס אותו הוא עלול לקבל עשוי לעמוד על עשרות אלפי שקלים. מול הקנס הזה, עלות הנגשת אתרים היא נמוכה מאוד.

זאת ועוד, הנגשתו של אתר עשויה לשפר את דירוגו במנועי חיפוש ולהביא אליו יותר תנועת גולשים (לא רק בעלי מוגבלויות), וגם אחוזי ההמרה עשויים לזנק מעלה, כך שגם מן הבחינה הזו, עלות הנגשת האתר היא עניין משתלם.

המחיר עצמו משתנה ותלוי בהיקף הפעולות שיש לבצע. אם מדובר באתר קיים שנמצא באוויר כבר זמן רב ויש בתוכו מאות ואלפי עמודים, יתכן וכבר לא משתלם לעבור על כולו באופן ידני אלא עדיף להקים אתר חדש, או לפחות להפנות לחלק באתר שכן נגיש.

לעומת זאת, אם מדובר באתר חדש, הרי שניתן לבנות אותו מלכתחילה כאתר נגיש. במקרה הזה מדובר בדרך כלל בהבדלים מזעריים בעלויות, שכן נחסך הצורך לבצע שינויים מרחיקי לכת ועבודת נמלים של ממש, לעומת אתר גדול וכבד שמצריך עבודה סיזיפית יותר.

אולי יעניין אותך: קבלת הצעה להנגשת אתר בתשלום לפי רטיינר החל מ-250 ש"ח

יתרונות הנגשת אתר מזווית של קידום אורגני

  1. הבלטת קישורים פנימיים- חלק מאוד חשוב שמסייע לקידום האתר שלכם בגוגל הוא קישורים פנימיים, מגדיל את זמן השהייה באתר, מאפשר לגוגל לסרוק את האתר בצורה פשוטה יותר.
  2. ALT בתמונות – כל תמונה – תיכלול בנוסף העלאתה תיאור טקסט אשר יתאר את הנראה בתמונה, בצורה שגם בעלי נכות שאינם רואים יוכלו להבין את התמונה.
  3. תוכן פשוט וקריא – חלק מסעיפי הנגשת אתר כוללים התייחסות לרמת הכתיבה, לפשטות המסרים ויכולת הקורא להבין.
  4. מפת אתר- מפת אתר תסייע לגולשים לעבור בין העמודים החשובים באתר, מסייע גם לזחלן של גוגל להגיע לשאר עמודי האתר.
  5. ניגודיות צבעים- הבלטת התוכן העקרי בצורה שהמסרים יהיו ברורים מסייעים גם לגוגל להבין יותר באילו ביטויים האתר רלוונטי.

 

לסיכום

תכלס, על מנת לעמוד בחוק נגישות אתרים, אתם נדרשים לא רק להנגיש את האתר שלכם, אלה לתחזק אותו באופן קבוע, בצורה שתשמור על כל אזורי האתר נגישים תמיד, העניין כמובן מסתבך מעט כאשר מדובר באתר מורכב. אבל את מי זה מעניין חוק זה חוק, והפתרונות שיש לשוק להציע ילכו ויהיו יותר יקרים בכניסת החוק עד לשלב שכמות השחקנים בשוק תגדל ותתבצע הורדת מחירים 🙂

יש לך שאלה? התקשר 0723310701


אוהשאר פרטיםונחזור אליך.