דף הבית בלוג הקמת נכס דיגיטלי
הקמת נכס דיגיטלי

פליקס מילשטיין

הקמת נכס דיגיטלי

הקדמה:

כן תתפלאו, למי שלא מכיר את עולם השיווק באינטרנט המונח "נכס דיגיטלי" יכול להישמע מוזר :),

אבל למי שקצת מכיר יותר את התחום ונפלאותיו די יוכל להבין שאפשר להרוויח לא מעט כסף דרך נכס שקיים באינטרנט.

מהו נכס דיגיטלי?

דמיינו לעצמכם מבנה כלשהו  שאתם יכולים למקם אותו באזור מסוים ולהציע בו כל מיני שירותים, נשמע נפלא נכון?

על אותו עקרון נכס דיגיטלי הוא אתר הנועד למטרה מסוימת או מספר מטרות במקביל, עם פוטנציאל רווחים או החזר השקעה.

למה אני צריך את זה?

1.פיזור סיכונים – גם אם יש לך אתר מקודם ומניב, חשוב בעידן שבו גוגל שולטת במי "יחיה" ומי "ימות", לפזר את הנוכחות שלך בגוגל לאתרים נוספים, ולא להישען רק על נכס אחד, חזק ככל שיהיה.

2.Content marketing – שיווק באמצעות תוכן- הרבה מאוד אתרים, בעיקר אלו המשמשים בתור אתרי תדמית שמטרתם היא להניב פניות, שוכחים שללקוחות שמחפשים באינטרנט יש מספר שלבים לפני שהם מגיעים לשלב הרכישה, במדריך הקצרצר על שיווק באינטרנט התייחסנו למודל aide המפורסם, ידוע שבשלב הראשוני 98% מהלקוחות מחפשים מידע באינטרנט לפני שהם מגיעים לשלב שבו הם מוכנים לבצע את הרכישה,ע"י  אתר נוסף ניתן לפזר ידע וע"י שימוש בשיטת  שיווק באמצעות תוכן, ניתן להביא את אותם הלקוחות לשלב הרכישה.

3.כסף – לנכס דיגיטלי יש תשואה ממש כמו לנכס נדל"ן, ישנם המון נכסים דיגיטליים שמכניסים סכומים מרשימים שלא יביישו בעלי חנויות או דירות.

4.תוכנה – יש המון מכרים שבאתר אינטרנט ישנה אפשרות להשאיר פרטים או לרכוש ולא נכון להכניס אלמנטים תפעוליים נוספים ולכן נכס דיגיטלי מאפשר לכם ליצוק לתוכו מבנה של תוכנה + אזור אישי ללקוחות.

5.חסכון בעלויות – בהמשך לסיבה מספר 4,  נכס דיגיטלי יכול לחסוך הוצאות של שירות לקוחות ומכירות, כי כמו שאתם בטח כבר יודעים, הכל נעשה דרך האינטרנט היום.

ישנן עוד סיבות רבות נשאיר טיפה תעדוף ללקוחות 🙂

טיפ קטן – לפני שאתם הולכים להשקיע כסף וזמן תעצרו תחשבו על כל מיני שאלות, קשיים, תבדקו האם יש כבר מיזם כזה? מהו הבידול שלכם? כמובן לרציניים שבכם די מומלץ לבנות תוכנית עסקית.

מה צריך לעשות בשביל זה?

תוכנית עסקית- בדיוק כמו בעסק "רגיל" חשוב להבין ולהכיר מודלים שיווקיים בסיסיים כמו swot ולהכין תוכנית עם מטרות, יעדים ושלבי עבודה.

בתחילת התהליך מומלץ לענות על כמה שאלות:

  1. מי הם המתחרים
  2. האם קיים כבר נכס כזה
  3. מהו הבידול שלנו
  • בניית תוכנית עבודה – מהלכים אופרטיביים (ממליץ בחום לא למהר ולבנות לפני שבוצע שלב זה ביסודיות אחרת תתאכזבו)
  • תוכנית שיווק באינטרנט- הרעיון לשלב את התכנית העסקית בערוצי השיווק הנכונים.

⇐טיפ לשלב: לבנות הכל בשלבים התואמים לתהליך בשיווק ולא "לעוף על הכול"

  • בחירת ההון האנושי- חשוב וממולץ לבחור חברה לשיווק באינטרנט שמציעה שירות 360, במקרים מסוימים ניתן להפריד ולבחור אנשי מקצוע איכותיים לכל משבצת כגון, אפיון, עיצוב ,בניית האתר , קידום אתרים וכו', תכלס מה שיכריע את הצלחת הנכס הדיגיטלי היא בחירת אנשי המקצוע הנכונים בעלי ניסיון מקצועי מוכח.

*טיפ: לבדוק מהי רמת העניין והאמונה שלהם בפרויקט, ומהי רמת המחויבות האישית.

  • יזמות- נכס דיגיטלי צריך אמונה, חזון , סובלנות ועוד תכונות רבות ששייכות ליזמים בעלי חזון שמאמינים בעשייה ולא מתעייפים, לכן תכינו את עצמכם למסע רציני שלוקח זמן.

סגנונות שונים של נכסים דיגיטליים:

פורטל/אינדקס עסקים
מאגר של עשרות ומאות עסקים בתחום מבוקש (ממש כמו מנוע חיפוש קטן)

יתרונות

  • הכנסה פסיבית המאפשרת רווחים מכמות גדולה מאוד של עסקים מאותו תחום.
  • בדרך כלל האתר נוטה לשמור על התוצאות שלו ולקבל תוקף בזכות אותן עשרות ומאות חברות .
  • מאפשר לגולש לקבל מבחר מפורט של בתי עסק במקום אחד.

חסרונות

  • נשען בעיקר על נוכחות גדולה של seo שכן בלעדי זה הפורטל לא רלוונטי לאותם עסקים.
  • לידים זולים- בדרך כלל הלקוחות נוטים להשאיר פרטים גם אצל המתחרים מה שגורם לליד להיות זול( יש לזה מילת גנאי אך מפאת המעמד חסכתי ממכם) .
  • כמעט בכל תחום יש משהו שמקשה על התחרות והבידול.

אינדקס
אתר המחולק למאות קטגוריות עם אתרים רלוונטיים, שניתן לצאת אליהם מתוך האתר, בדרך כלל המטרה היא שהאינדקס יוגדר כדף הבית של הגולש, ולשם כך הוא נשען על קמפיינים אגרסיביים (אפילו מאוד) המאלצים את הגולשים להשתמש באינדקס כדף הבית .

יתרונות

  • מבוסס על הגדרת דף הבית אצל מאות גולשים
  • השקעה נמוכה
  • לא נשען על Seo ולכן הוא לא חולק תנועת גולשים, ככל שיש יוזרים שמשתמשים בו כדף בית כך יש כניסות.

חסרונות

  • מוטמע בצורה די כפייתית על הגולש
  • בנוי לקהל די מבוגר שלא יודע לחפש בגוגל
  • אין מספיק פילוח מדויק של מי שמשתמש בו, מה שמכביד על מכירת פרסום נכון ומדיד

אתר רב תחומי

אתרים בסגנון בניין ודיור בתחום ההום דזיין, ישנם תתי תחומים שהחליטו לפרוש ולהקים להם אתר חדשות נישתי, לדוגמה אייס בתחום פרסום ושיווק.

יתרונות

  • נשען על מיתוג ופרסום לקהל היעד הרלוונטי
  • מאפשר לרכז קהל יעד איכותי ואפקטיבי לאותו תחום (מקל על המכירה)
  • לקוחות חוזרים – אתר בסגנון זה יכול להכיל מאגר לקוחות שאוהבים וצורכים את התוכן והחדשות על בסיס יומי = יציבות.

חסרונות

  • מוגבל ביכולות פרסום מבחינת שטחים.
  • מבוסס בדרך כלל על קהל יעד לאותו תחום בלבד.
  • עלויות גבוהות של תחזוקה ועדכון התוכן .

קונספט ייחודי
תחת קטגוריה זו מרוכזים מספר סוגים שונים של קונספטים יחודיים איך עונים להגדרות די דומות.

השוואת מחירים(wobi)
שוברים(גרופון)
בדרך כלל אתרים אלו מגיעים מיזמות אסטרטגית המבוססת על נוחות,שירות,ריכוז נתונים, מחיר.
יתרונות

  • יכולת להתפתח לאתר סחר רב עוצמה.
  • יכולת לבצע מכירה לחברות ענק "אקזיט"
  • נשען על ויראליות וקהל שמעריך את האסטרטגיה .

חסרונות

  • דורש השקעה רבה של כסף , לוקח זמן ומשאבים רבים.
  • מצריך אופטימיזציה תמידית לשיפור האסטרטגיה
  • קל להעתקה.

נכס דיגיטלי משלים-פורום / בלוג

*תחת הקטגוריה הזו ניתן למנות אתרים משלימים שנבנו בהתאמה אישית, כיד לענות על מטרות של הארגון או החברה.

יתרונות

  • נבנה בצורה אישית לטובת מטרות ממוקדות.
  • תהליך קצר וקולע.
  • עלויות השקעה נמוכות.

חסרונות

  • לא יכול לגרום לרווחי ענק או למקור הכנסה גדול.
  • דורש תקציב.
  • לעיתים ניתן לפספס את הנכס הראשי של העסק (מיקוד).

אתר חדשות גדול-Ynet ,דה-מארקר,כלכליסט.

יתרונות

  • נכס סמכותי המשפיע ומעצב דעות רבות .
  • מגוון רחב של קהלים.
  • מקורות רבים למקסום הכנסות ברמה השיווקית.

חסרונות

  • דרוש תקציב והשקעה גדולה בפרסום רחב היקף, בניית מוניטין, ותוכן איכותי מכל הסוגים.
  • שוק צפוף מאוד-מספר גדול של אתרי חדשות שחולשים על פני רוב האוכלוסייה בישראל
  • קשה מאוד לתפעל עם אנשים בודדים – מצריך מערך תפעול.
shutterstock_421577965

סוגי מונטיזציה שונים מנכס דיגיטלי:

שותפים – חלוקת אחוזים ממכירות – נהוג לגבות בין 15%-25% מהעסקה(במידה והאתר סוגר את כל הפאנל השיווקי+ מכירה (מייצר הזמנה).

מכירת לידים –  נהוג להתייחס לאיכות הלידים , הרווח הנוצר מעסקה, אופי של מספר הלידים הדרוש לייצר עסקה.

תשלום על בסיס חשיפות – מודל של חשיפות באנרים, לא מבוסס על ביצועים אלה מבוסס כמות חשיפות (מקובל לפי אלף צפיות)

בנדל של פרסום–  כתבה שיווקית + באנר לפי חשיפות + לידים – מתאים לאתרים גדולים.

מודעות גוגל,Outbrain,טאבולה –  במידה ויש לכם אלפי כניסות יומיות, רצוי מאוד לייצר שטחי פרסום שאינם מפריעים לחויות המשתמש.

מונחי מונטיזציה שונים:

PPC- תשלום לפי קליק.

CPI/CPM – תשלום לפי חשיפות

Affiliate Program-תוכנית לשותפים- תשלום לפי מכירות

CPE-תשלום לפי תשומת לב/אינטראקציה, די דומה ל-CPA תשלום עבור פעולה –  מקובל יותר באתרי מכירות, צפייה בסרטון, השתתפות בסקר ועוד.

לסיכום:

במידה ובחרתם להרחיב את ערוצי השיווק באינטרנט ולהתחדש באיזה נכס דיגיטלי, בין אם הוא נכנס לתחרות קיימת ובין אם הוא ייחודי, המתכון להצלחה הוא לגלות עניין ותשוקה לפרויקט.

אני מאמין קטן:

כאשר תעשו דבר שאתם מתחברים אליו באמת אז סביר להניח שאתם בכיוון הנכון>>

"גם מסע בן אלף מייל, מתחיל בצעד אחד." ~ לאו דזה,

אודות הכותב

פליקס מילשטיין

מנהל מחלקת seo

מוסמך גוגל אדוורדס, בעל ידע וניסיון בטכניקות ואסטרטגיות קידום שונות, מנהל את מחלקת קידום האתרים בדיגיטאץ', נשוי ואב ל2 בנים מדהימים.